Serwisy płatności internetowych zdecydowanie upraszczają zakupy w sklepach on-line – przyspieszają finalizację transakcji i ułatwiają wymianę środków między kupującym a sprzedawcą. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając serwis szybkich płatności do swojego sklepu?
Z korzyścią dla klienta
Szybkie płatności on-line to obecnie standard w polskich sklepach internetowych. Klientom, którzy dokonują w nich zakupów, zależy na czasie – chcą otrzymać towar możliwie szybko, wybierają zatem ten sposób płatności, którzy zapewni sprzedawcy błyskawiczne otrzymanie środków i wysyłkę towaru. Klienci przyzwyczajeni do tego, że płatności internetowe odbywają się za pomocą kilku kliknięć, nie chcą już wracać do standardowych przelewów – wpisywania numeru konta, danych odbiorcy i kwoty. Szybkie płatności on-line przyspieszają transakcję, powinny jednak także chronić konsumentów i ich środki, a z drugiej strony – pozwalać na szybką integrację z platformą sklepu internetowego.
Z raportu „E-commerce w Polsce 2019” przygotowanego przez Gemius wynika, że aż 66% ankietowanych za najbardziej zachęcający do zakupów uważa szybki przelew przez serwis płatności. Jako druga najczęściej wskazywana forma znalazła się płatność gotówką przy odbiorze osobistym u kuriera – 47% respondentów, a na trzecim – przelew tradycyjny (46%). Bramki szybkich płatności są najczęściej wskazywane przez osoby w grupie wiekowej 25-34 lat – 69%, a także 35-49 lat – 67%. Ze statystyk wynika również, że im wyższe wykształcenie, tym większy odsetek osób wybierających serwisy płatności, a także płatności kartą oraz gotówką z odbiorem w sklepie.
Serwisy szybkich płatności – jak to działa?
Szybkie płatności internetowe skracają czas transakcji – dzięki nim klient nie musi dokonywać tradycyjnego przelewu bankowego, a sprzedawca czekać, aż środki zaksięgują się na firmowym koncie. Za pomocą serwisów szybkich płatności klient przelewa środki na konto pośrednika, a ten informuje sklep internetowy o dokonanej wpłacie. Dzięki temu sprzedawca może rozpocząć kompletowanie zamówienia i wysyłkę do klienta. W zależności od rodzaju serwisu sprzedawca może wypłacić środki natychmiast lub w określonym w umowie terminie. Każdy serwis wprowadza własne opłaty, jednak w wielu przypadkach koszt usług podlega negocjacji, np. w przypadku sklepów osiągających dużą liczbę transakcji lub wysokie obroty.
Na co zwrócić uwagę, wybierając bramkę szybkich płatności?
Klienci dokonujący zakupów w sklepach internetowych są bardzo wyczuleni na bezpieczeństwo transakcji. Serwis szybkich płatności powinien zatem gwarantować im maksymalny komfort i brak ryzyka, że środki zostaną przejęte przez nieuprawnione podmioty. Taką ochronę zapewnia certyfikat SSL, będący standardem szyfrowania stron www, który zabezpiecza połączenia, potwierdza wiarygodność witryny, a poufne dane chroni przed wyciekiem.
Serwis szybkich płatności powinien także pozwalać na szybką integrację z platformą, na bazie której został stworzony sklep internetowy. Wybierając bramkę, warto zwrócić zatem uwagę na to, jakie platformy obsługuje – np. PrestaShop, Magento, Shoper, WooCommerce, ShopGold, RedCart czy Jigoshop. Niektóre serwisy płatności, np. CashBill, umożliwiają również dostosowanie do indywidualnych potrzeb, np. w sytuacji, w której sklep on-line został postawiony na nietypowej platformie.
W przypadku sklepów internetowych oferujących produkty relatywnie droższe warto zainteresować się serwisami, które pozwalają na płatności ratalne. W ten sposób można przyciągnąć uwagę kupujących, którzy nie chcą lub nie mogą zapłacić za zakupy z własnej kieszeni.
Wybrane serwisy szybkich płatności
DotPay – serwis obsługuje szybkie przelewy internetowe, płatności mobilne, akceptuje karty płatnicze (m.in. Visa, Visa Electron czy MasterCard), umożliwia dokonywanie przekazów bankowych i pocztowych, obsługuje SMS Premium, BLIK oraz płatności ratalne. Nie pobiera opłat za wypłatę środków z konta, a opłata aktywacyjna wynosi 10 zł. Sklep internetowy korzystający z usług DotPay ma nieograniczony dostęp do środków, a pieniądze pojawiają się na koncie w ciągu kilku dni.
PayU – umożliwia przelewy elektroniczne, bankowe, obsługuje karty płatnicze (Visa i MasterCard), płatności mobilne, ratalne, PayPal, BLIK, a także SMS Premium. Opłata aktywacyjna wynosi 199 zł, a klient może pobierać środki z konta bez dodatkowych kosztów.
Przelewy24 – serwis obsługuje szybkie przelewy internetowe, płatności kartami płatniczymi (m.in. Visa, MasterCard, Diners Club), umożliwia płatności ratalne, cykliczne i mobilne, obsługuje BLIK i SMS Premium. Opłata rejestracyjna wynosi 1,50 zł, każda wypłata środków z konta jest bezpłatna.
CashBill – serwis oferuje klientom dostęp m.in. do przelewów natychmiastowych (Pay-By-Link), bankowych przelewów elektronicznych, płatności PayPal, płatności mobilnych, kart płatniczych. CashBill podlega Komisji Nadzoru Finansowego, podmiot jest członkiem Polskiej Organizacji Niebankowych Instytucji Płatniczych. Bezpieczeństwo transakcji zapewnia szyfrowanie połączeń certyfikatem SSL.