W dobie dynamicznego rozwoju sektora e-commerce każdy podmiot szuka dodatkowych atutów, dzięki którym przyciągnie klientów. Jednym z najczęściej wyszukiwanych przez konsumentów narzędzi są raty w sklepie internetowym. Oferta ratalna oznacza korzyść nie tylko dla odbiorców, ale również dla sprzedawcy. Dlaczego warto zintegrować swój sklep z systemem ratalnym? Jakie walory rat on-line najbardziej doceniają klienci?
Kody rabatowe, cykliczne promocje, zniżki przy zakupie zestawu, wyprzedaże asortymentu, cashback, czyli zwrot części gotówki – sklepy internetowe dysponują szerokim wachlarzem rozwiązań, które skłaniają klientów do skorzystania z ich oferty. Współczesny konsument nie zadowala się jednak wyłącznie obniżkami cen – wymaga od sprzedawcy również bezpiecznych i błyskawicznych płatności, a także wygodnych rat on-line. Kto może skorzystać z oferty ratalnej? Jak przebiega weryfikacja klientów?
Raty on-line – jak to działa?
Oferty ratalne w sklepach internetowych to produkt podobny do tego, który znamy ze sklepów stacjonarnych. Konsument, który nie może lub nie chce płacić od razu za całość zakupów, może skorzystać z oferty banku, który sfinansuje jego zamówienie. Instytucja uiszcza za niego całą kwotę, a klient płaci miesięczne raty, zazwyczaj obciążone dodatkową opłatą. Banki coraz częściej oferują również raty 0%, czyli zobowiązanie pozbawione dodatkowych kosztów, którego RRSO (rzeczywista roczna stopa oprocentowania) wynosi 0%. W takiej sytuacji raty są darmowe, a klient za zakupiony sprzęt elektroniczny, meble lub inny produkt płaci dokładnie tyle, ile wynosiła wartość zakupu.
Kto może ubiegać się o raty on-line w sklepie internetowym? Klient musi być pełnoletni, mieć pełną zdolność do czynności prawnych, konto w banku, a także stałe źródło zarobków. Żeby otrzymać produkt na raty w sklepie internetowym, wystarczy wybrać opcję ratalną i wypełnić wniosek. Klient wpisuje dane osobowe – imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego, numer telefonu, adres e-mail. Konieczne jest również podanie wysokości zarobków oraz formy zatrudnienia, na podstawie której osiąga się przychody (umowa o pracę, umowa zlecenie, działalność gospodarcza). Wszystkie formalności realizuje się przez internet – od złożenia wniosku, aż do akceptacji umowy przez klienta, nie trzeba zatem stać w niekończących się kolejkach w banku.
Jak banki weryfikują klientów?
Po wypełnieniu wniosku ratalnego bank rozpoczyna analizę zdolności kredytowej klienta. Ocenia się ją na podstawie miesięcznych zarobków wnioskodawcy i jego stałych zobowiązań, z uwzględnieniem kosztów utrzymania oraz rat kredytów. W przypadku rat on-line w sklepie internetowym procedury są uproszczone – najczęściej nie trzeba przedstawiać zaświadczenia o zarobkach od pracodawcy, wystarczy wypełnione przez klienta oświadczenie. Na zdolność kredytową ma też wpływ forma zatrudnienia – rodzaj umowy, na podstawie której kredytobiorca jest zatrudniony, a także wiek osoby składającej wniosek. Banki analizują również informacje uzyskane w BIK (Biuro Informacji Kredytowej), które gromadzi dane na temat historii kredytowej konsumenta, a także wydaje ocenę punktową jego wiarygodności finansowej. Równie ważna jest weryfikacja baz dłużników – bank sprawdza, czy klient nie zalega ze spłatą zobowiązań. Po przejściu weryfikacji wydawana jest decyzja.
Raty online – wygoda i bezpieczeństwo
Współczesny klient sektora e-commerce jest bardzo wyczulony na bezpieczeństwo transakcji, ale zwraca także szczególną uwagę na uproszczone formalności i komfort korzystania z usług sklepu internetowego. Przy ratach on-line konsument może mieć pewność, że nic nie zagrozi jego bezpieczeństwu. Wniosek składa się z reguły na stronie banku, którego witryna jest zabezpieczona protokołem SSL. Szyfrowane połączenie gwarantuje, że żadne poufne informacje nie zostaną przechwycone i wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Raty on-line są także bardzo wygodne – możliwość złożenia wniosku przez internet i bez wychodzenia z domu jest ważnym argumentem dla wielu klientów.
Dlaczego warto oferować raty on-line w sklepie internetowym?
Możliwość rozłożenia płatności na dogodne raty jest dodatkowym wabikiem, który przyciąga konsumentów. Dużym zainteresowaniem odbiorców cieszą się zwłaszcza cyklicznie organizowane przez sklepy internetowe promocje na darmowe raty (0%). Wiele osób wyczekuje promocji, dzięki którym płatność za zakupy można rozłożyć, np. na 50 rat 0%. Dzięki ofertom ratalnym klienci mogą kupować produkty, na które nie mogliby sobie pozwolić ze względu na ograniczony budżet. Finansują w ten sposób różnego rodzaju towary – od elektroniki, przez meble, biżuterię, wyposażenie domu, aż po sprzęt sportowy.
Dzięki zintegrowaniu sklepu internetowego z systemem rat on-line można wyróżnić się na tle konkurencji – zaproponować klientom usługę, która może pomóc im spełnić potrzeby konsumpcyjne.