Dobre zarządzanie sklepem internetowym oznacza udostępnianie klientom nowoczesnych i wygodnych rozwiązań. Tradycyjne przelewy bankowe, które wymagają ręcznego wprowadzania danych, zostały wyparte przez szybkie płatności obsługiwane przez profesjonalne serwisy. Teraz sklepy stają przed możliwością wprowadzenia na swoich stronach kolejnego udogodnienia, jakim są płatności odroczone. Czy to rozwiązanie jest opłacalne? Jakie są jego wady i zalety?
Jak działają płatności przesunięte w czasie?
Klient wybiera produkty na stronie sklepu, dodaje je do koszyka i jako opcję zakupu wybiera odroczenie płatności. Następnie uzupełnia formularz dostawy i czeka na towar, który otrzyma przed upływem 72 godzin od momentu złożenia zamówienia. Kiedy za niego zapłaci? Gdy minie określony termin, najczęściej 14 dni. Po upływie tego czasu niektóre serwisy płatności on-line pozwalają rozłożyć kwotę zakupów na kilka rat. Taka usługa może jednak oznaczać dla klienta konieczność poniesienia dodatkowych kosztów.
Odroczenie płatności – dobre rozwiązanie?
Czy płatności odroczone to opłacalne rozwiązanie dla sklepu internetowego? Wprowadzenie tej opcji jest dobrym strategicznym posunięciem. Po pierwsze, oznacza zbliżanie się do standardów zachodnich, gdzie internetowe przesuwanie w czasie zapłaty już funkcjonuje i cieszy się powodzeniem. Po drugie, sprzedawca otrzymuje środki za towar od razu. To serwis płatności on-line czeka aż klient ureguluje zobowiązanie. Płatności odroczone to również doskonały sposób na zmniejszenie ilości porzucanych koszyków i zwiększenie przychodów e-sklepu. Klienci również odnoszą korzyści z odroczonych płatności. Mogą kupić produkty, a zapłacić za nie, gdy będą mieli pieniądze, na przykład z pensji, która wpłynie na ich konto za kilka dni. Co więcej, wniosek o przesunięcie płatności łatwo się wypełnia, a dokument jest niemal natychmiast rozpatrywany. Klient, który wybrał płatności odroczone, może przetestować otrzymany towar i odesłać w ciągu ustawowych 14 dni wcale za niego nie płacąc. Przesunięcie w czasie zapłaty ma wiele zalet, jednak nie jest to rozwiązanie pozbawione wad.
Jakie są wady przesunięcia płatności?
Wiele serwisów realizuje uruchomienie usługi płatności odroczonych dla e-sklepów za darmo. Później jednak od każdej transakcji naliczana jest prowizja. (Przykład: PayU; 2,5% + 0,30 złotych/1 transakcja). Teoretycznie jest to wada, z drugiej jednak strony środki wpływają na konto sprzedawcy od razu po tym, jak klient zakupi towar. Czy płatności odroczone mają inne wady? Tak, klienci mogą korzystać z tego, że nie muszą od razu płacić za zakupy i zamawiać te same rzeczy, na przykład ubrania lub buty, w różnych rozmiarach i odsyłać niepasujący towar. To oznacza, że sklep będzie stratny o koszty transportu, ponieważ będzie musiał zwrócić do serwisu płatności on-line całą wpłaconą kwotę. Dlatego decyzję o tym, czy płatności odroczone są opłacalne w przypadku konkretnego e-sklepu, należy podjąć po wykonaniu kalkulacji i oszacowaniu ryzyka.
Płatności odroczone mają wiele zalet i bez wątpienia mogą być uznane za metodę płatności bardzo korzystną dla klientów i w wielu przypadkach – również dla sklepów internetowych. Sprzedawca przed podjęciem decyzji o udostępnieniu na swojej stronie tej opcji powinien jednak przeprowadzić dokładną analizę i wziąć pod uwagę dodatkowe koszty obsługi zamówień i zwrotów.