Od kilku lat co roku polscy internauci są poddawani badaniom przeprowadzanym przez Gemius. Ich celem jest opracowanie i opublikowane raportu, który stanowi źródło wiedzy dla firm działających w branży e-commerce oraz dla innych profesji, zajmujących się również e-sprzedażą w ramach prowadzonej działalności. Tematem kupowania żywności i produktów spożywczych najchętniej wybieranych w sieci przez Polaków Gemius zajmuje się od kilku lat.
Kto najchętniej wybiera artykuły żywnościowe w Internecie?
Jak podają wyniki najnowszego raportu: „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska 2018”, jedynie 19% internautów wskazuje żywność spośród listy artykułów kupionych w Internecie przez 12 miesięcy 2017 roku. Zaobserwowano natomiast wzrost o 6 punktów procentowych liczby kupujących w sieci produkty spożywcze w ciągu ostatnich 5 lat. Produkty spożywcze chętniej zamawiają przez Internet kobiety – niemal dwukrotnie więcej pań niż panów napełnia wirtualny koszyk artykułami, które można skonsumować w domowym zaciszu. Jakie są to produkty?
Jakie produkty są najchętniej wybierane online?
Polacy „kupują teraz” artykuły z długim terminem przydatności do spożycia. Na szczycie listy znajdują się: kawa i herbata oraz produkty sypkie, takie jak mąka, ryż oraz słodycze. Badani zamawiają w sieci również wodę, soki i napoje, czyli ciężkie artykuły. Być może decydujący wpływ na rodzaj wybieranych produktów spożywczych ma dostawa kurierem bezpośrednio do domu. Taką opcję dostarczenia zakupów oferuje Polakom między innymi sieć hipermarketów: Tesco, Auchan czy Piotr i Paweł.
Jakie obawy Polaków związane są z kupowaniem żywności w sieci?
Polacy coraz przychylniej patrzą na pomysł kupowania w sieci artykułów spożywczych. Dzięki temu mają możliwość spożywania produktów niedostępnych w swoim regionie. Z drugiej jednak strony polscy internauci wciąż są pełni obaw.
Zdaniem Marzeny Feldy, doktor SGH i autorki książki: „Sklepy internetowe: jak złapać w sieci e-konsumentki i e-konsumentów”, „Sytuacja się zmieniła, ale to nie znaczy, że jesteśmy gotowi na to, by przez Internet kupować wszystkie artykuły spożywcze. Zamiast świeżych brzoskwiń wybierzemy raczej te w puszce”.
To właśnie świeżość ma decydujący wpływ na decyzje zakupowe polskich internautów. Duża część ankietowanych po prostu lubi kupować jedzenie w sklepach stacjonarnych, korzystając z przyjemności dotykania i oglądania artykułów. Polacy osobiście oceniają jakość i wybierają: mięso, owoce i warzywa. Czas w markecie konsumenci poświęcają również na rozmowy ze sprzedawcami (szczególnie starsi respondenci badania w wieku 50+) i czytanie etykiet.
Do zakupów online polskich internautów zniechęca również długi czas oczekiwania na przesyłkę, wysokie koszty dostawy oraz konieczność wskazania przedziału godzin na dowóz zakupów.
Jakie są korzyści z kupowania artykułów online?
Za największą korzyść kupowania w sieci można uznać dostęp do szerokiego asortymentu, w tym artykułów, które rzadko pojawiają się na półce w lokalnym sklepie. Zakupy online to również wygoda dla osób, które z powodu stanu zdrowia nie wychodzą z domu lub nie mogą dźwigać, oraz dla matek z małymi dziećmi, dla których wyprawa do supermarketu i wniesienie zakupów do mieszkania mogą stanowić spore wyzwanie.
Polacy wciąż ostrożnie podchodzą do zakupów przez Internet, chociaż czas działa na korzyść e-sklepów spożywczych. Polscy internauci wciąż najczęściej decydują się na zamawianie produktów sypkich oraz z długim terminem przydatności do spożycia.