Jak przekonać klienta, że płacenie kartą jest bezpieczne?

Jak przekonać klienta, że płacenie kartą jest bezpieczne?
Jak przekonać klienta, że płacenie kartą jest bezpieczne?

Ponad 15 milionów polskich internautów robi zakupy w e-sklepach, oceniając tę metodę kupowania jako wygodną i pozwalającą zaoszczędzić czas. Często pojawia się jednak temat dotyczący bezpieczeństwa płatności przez Internet. Ze wszystkich dostępnych metod klienci zdecydowanie mniejszym zaufaniem obdarzają regulowanie należności w sklepach internetowych kartą. Jak przekonać ich, że płacenie za zakupy on-line przy użyciu karty jest bezpieczne?

Jak Polacy płacą kartą?

Według raportu „Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego” z 2017 roku, przygotowanego przez dr hab. Dominikę Maison na zlecenie Departamentu Systemu Płatniczego NBP, 95% Polaków posiada kartę debetową i używa jej podczas zakupów (74%) oraz by dokonać płatności zbliżeniowej (66%). Realizowanie transakcji internetowych przy użyciu karty deklaruje 44% respondentów – to o 11% więcej niż w roku 2016. Płatność kartą zyskuje więc popularność, musi jednak minąć jeszcze trochę czasu zanim do tej metody przekona się więcej użytkowników sieci. Jak wpłynąć na klientów, żeby zachęcić ich do płacenia kartą?

Co może zrobić e-sklep, by przekonać klientów do płacenia kartą?

E-sklep, któremu zależy, by jego klienci byli obeznani z aktualnymi metodami płatności przez Internet, powinien ich systematycznie edukować w tej tematyce. Świetnym rozwiązaniem będzie założenie bloga albo utworzenie zakładki z najważniejszymi zagadnieniami. Warto umieścić tam schemat pokazujący, jak krok po kroku płacić kartą oraz serię artykułów lub vlogów poświęconych tej metodzie. Sklep internetowy może zaprosić do współpracy system płatności on-line, by wspólnie opracować teksty i filmiki o zabezpieczeniach transakcji realizowanych przy użyciu karty oraz dobrych praktykach płacenia nią w Internecie.

Najpopularniejsze zabezpieczenia dla płatności kartą

Chargeback to usługa, inaczej: obciążenie zwrotne, które ma chronić e-konsumentów przed oszustami, nieuczciwymi sprzedawcami internetowymi oraz błędami pojawiającymi się podczas obsługi płatności kartą. Ta usługa obejmuje wszystkie transakcje dokonywane przy użyciu kart Visa i MasterCard i dla klienta jest całkowicie bezpłatna. 3D Secure to dokonała ochrona płatności. Klient, który chce zapłacić kartą, musi podać jej podstawowe dane oraz specjalny kod autoryzacyjny, który zostanie wysłany SMS-em na numer telefonu należący do właściciela karty. Ten system zapewniający bezpieczne płatności kartą powoli staje się na polskim rynku standardem. Innym, doskonale działającym rozwiązaniem, jest zastępowanie danych z karty ciągiem cyfr, czyli tokenem płatniczym. Klient może przypisać token do konkretnego urządzenia, sklepu czy rodzaju dokonywanych transakcji i mieć pewność, że jego płatności przez Internet są bezpieczne. Jakie są w takim razie dobre praktyki płacenia kartą?

Dobre praktyki płacenia kartą

Sklep internetowy powinien edukować klientów w zakresie bezpieczeństwa i nieudostępniania karty osobom postronnym. Żadna transakcja internetowa realizowana w e-sklepie nie wymaga podania kodu PIN, a płacąc w sieci klient zawsze powinien upewnić się, że połączenie jest szyfrowane (literka „s” w http – https lub symbol kłódki), a sprzedawca ma opinie rzetelnego partnera. Dobrym rozwiązaniem jest także ustawienie w banku limitu kwotowego dla płatności kartą.

Klienci mogą wybierać spośród różnych metod płatności przez Internet. Wykorzystanie w tym celu karty wciąż nie znajduje się na szczycie listy, jednak e-sklepy powinny skoncentrować działania na obalaniu mitu niskiego poziomu bezpieczeństwa tej metody, przekazując klientom wartościowe informacje na temat najnowszych zabezpieczeń i ucząc ich dobrych praktyk.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: