Wysokie koszty powstrzymują wielu przedsiębiorców przed założeniem i prowadzeniem sklepu internetowego. Ci, którzy jednak chcą spróbować swoich sił w branży e-commerce, szukają sposobu, by zachować równowagę między kosztami a wysokim poziomem obsługi klientów. Złotym środkiem dla wielu przedsiębiorców może okazać się dropshipping. Na czym polega to rozwiązanie i jakie korzyści można osiągnąć, implementując je do e-sklepu?
Co warto wiedzieć o dropshippingu?
Dropshipping, znany również jako Drop Shipment, to model logistyczny, który znajduje zastosowanie w handlu internetowym. Sprzedawca towaru towarzyszy klientowi do momentu złożenia zamówienia. Proces realizacji: kompletowanie, pakowanie i wysyłka produktów, jest obsługiwany przez dostawcę. Może nim być producent lub hurtownia. W dropshippingu do zadań sprzedawcy należy zadbanie o odpowiednią reklamę, by wypromować sklep w Internecie i zachęcić klientów do kupowania.
Kto powinien stosować dropshipping?
Rozwiązanie świetnie sprawdzi się u początkujących w branży e-commerce, którzy szukają oszczędności, oraz u e-sprzedawców, oferujących ograniczony asortyment i realizujących jedynie niewielkie zamówienia.
Jakie korzyści wynikają ze stosowania dropshippingu?
Podstawową korzyścią płynącą z implementacji tego modelu jest wyeliminowanie magazynu, czyli ograniczenie miesięcznych kosztów prowadzenia biznesu. Przedsiębiorstwo może również swobodnie dysponować wolnym kapitałem. Przy tradycyjnej obsłudze zostałby on przeznaczony na zakup towaru i w efekcie – zamrożony. Dodatkowe wolne środki sprawiają, że można zacząć prowadzić sklep internetowy, mając ograniczone zasoby początkowe. Brak magazynu z towarem sprawia, że maleje ryzyko finansowe założenia działalności gospodarczej. Sklep dysponuje również narzędziami, które mogą stanowić istotną przewagę konkurencyjną. Współpraca z dostawcą na zasadach dropshippingu to: krótki czas dostawy, dostęp do najnowszych towarów, możliwość korzystania z promocji, jakie oferuje klientom hurtownia czy producent. Czy dropshipping ma jakiekolwiek wady? Na pewno ciężko znaleźć rzetelnego dostawcę, który zgodzi się utrzymywać konkurencyjne ceny. Problemem może być również jakość obsługi, w tym czas dostawy i dostępność asortymentu. Warto więc zadbać o to, by być w stałym kontakcie ze swoim dostawcą i na bieżąco uzupełniać w e-sklepie informacje o stanach magazynowych.
Czy na dropshippingu można zarobić?
Dropshipping to rozwiązanie, które pozwala na ograniczenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej i obsługi klientów. Jak w takim razie zarobić, przenosząc obsługę zamówienia na dostawcę? Zysk jest związany z różnicą w cenach. Sklepy internetowe, które współpracują bezpośrednio z hurtowniami lub z producentem, dzięki przyznawanym rabatom taniej kupują towar. Wysokość zniżek zależy przede wszystkim od obrotu i formy płatności. Co więcej, sprzedawca musi śledzić rynek i dostosowywać ceny produktów do konkurencji, by pozyskać i utrzymać klientów.
Dropshipping to bardzo dobre rozwiązanie dla wielu e-sprzedawców. Jego wdrożenie może przynieść korzyści finansowe. Największymi zaletami tego modelu logistycznego są: ograniczenie kosztów oraz zmniejszenie ryzyka założenia sklepu internetowego. Dodatkowo plusem jest cała gama płatności do sklepów internetowych dostępnych na rynku polskim.