W branży e-commerce tkwi olbrzymi potencjał, dlatego zachowania użytkowników sieci oraz ich wybory zakupowe są przedmiotem licznych badań. Co roku raport na temat polskiego e-commerce publikuje międzynarodowa firma badawczo-technologiczna Gemius. Z opracowania z 2018 roku wynika, że zakupy w sieci stają się coraz bardziej popularne, bowiem co drugi polski internauta klika „kup teraz”. Na ile opinia o sklepie internetowym ma wpływ na podjęcie decyzji o zakupie?
Czy opinie mają znacznie?
Wchodząc pierwszy raz na stronę nieznanego e-sklepu, aż 57% internautów uznało opinie o nim za najważniejszy czynnik budujący jego wiarygodność. To oznacza, że pozytywne doświadczenia innych klientów mają duże znaczenie podczas wybierania sprzedawcy. Co więcej, to kobiety częściej niż panowie sprawdzają opinie na temat sklepu na portalach społecznościowych. Internauci przed dokonaniem zakupu analizują również informacje o zwrotach i reklamacji. Znaczenie ma dla nich też możliwość płatności przy odbiorze. Jeśli e-sklep udostępnia taką formę finalizacji transakcji, dla 33% klientów staje się bardziej wiarygodnym partnerem.
Jakie inne czynniki biorą pod uwagę internauci, wybierając e-sklep?
Dokonując wyboru e-sklepu, polscy internauci nie kierują się jedynie wiarygodnością i pozytywnymi opiniami innych klientów. Wśród czynników, które mają dla nich znaczenie, znajdują się również: atrakcyjna cena produktu oraz niskie koszty dostawy. Istotne są też własne wcześniejsze doświadczenia. Jeśli były pozytywne, rosną szanse sklepu na utrzymanie klienta. Ważniejszy niż opinie na temat e-sprzedawcy jest rodzaj oferowanych płatności internetowych oraz krótki czas oczekiwania na dostawę. Jakie czynniki w podziale na wykształcenie mają wpływ na robienie zakupów w konkretnym serwisie?
Czy wykształcenie polskiego internauty ma wpływ na zaufanie?
Osoby z wyższym wykształceniem zdecydowanie częściej polegają na własnych doświadczeniach i wracają do sprzedawcy ich zdaniem godnego zaufania. Przed dokonaniem zakupu chętniej niż osoby z wykształceniem średnim lub niskim zapoznają się z opiniami na temat e-sklepu. Dla internautów ze średnim wykształceniem ma znaczenie: atrakcyjna cena, sposób płatności oraz informacje o warunkach zamawiania, zwrotu i reklamacji. Ta grupa jest bardziej skłonna kupić produkt w sieci, gdy proces składania zamówienia jest prosty, a strona internetowa sklepu przejrzysta. Internauci z niższym wykształceniem przed zrobieniem zakupów online korzystają z polecenia rodziny i przyjaciół. Kierują się również opiniami znalezionymi poza Internetem, na przykład w magazynach. Znaczenie ma dla nich także atrakcyjny sposób prezentacji produktów oraz miła obsługa.
Opinie o e-sklepie mają bardzo duże znaczenie dla polskiego internauty, który odwiedza serwis po raz pierwszy. Dlatego dobrym rozwiązaniem może być stworzenie zakładki, w której kupujący będą mogli zostawić komentarz oceniający obsługę zamówienia. Warto pamiętać, że budowanie wiarygodności sklepu stanowi bardzo ważny element kampanii marketingowej.
Opracowano na podstawie raportu: „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska 2018”.