Wartość rynku e-commerce w Polsce rośnie, a dużo przedsiębiorstw, które zdecydowały się zaangażować w sprzedaż elektroniczną, może cieszyć się zyskami z prowadzonej działalności. Decydując się na wejście do świata e-handlu, trzeba liczyć się z tym, że trendy rządzące tą gałęzią gospodarki zmieniają się bardzo szybko. E-sprzedawcy, którzy chcą stale zwiększać obroty, powinni być zatem na bieżąco z rynkiem i szybko dostosowywać działania do oczekiwań klientów.
Mobilność w e-commerce i potęga i social media
W 2019 roku i w kolejnych latach duży nacisk zostanie położony na technologię mobilną. Wzrasta bowiem ilość treści przeglądanych na smartfonach i tabletach. Do nowego trendu szybko przystosowało się Google. Obecnie gigant internetowy w swoich działaniach korzysta z zasady Mobile First Index. To oznacza, że mobilna odsłona strony internetowej ma wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. To cenna informacja dla wszystkich e-sprzedawców, którym w 2019 roku zależy na zwiększeniu ruchu w sklepie. Na wzrost wejść na stronę może mieć również wpływ obecność sprzedawcy w social mediach, ponieważ od kilku lat to dobrze prowadzone fanpage’e okazują się ważnym narzędziem w budowaniu pozycji marki – skutecznie wpływają na lojalność i przywiązanie klientów. Zupełnie nowym trendem, na który warto zwrócić uwagę, jest sprzedaż społecznościowa (social commerce). Popyt w tym wypadku okazuje się silniejszy od podaży, ale można spodziewać się, że duże zainteresowanie potencjalnych klientów wywoła szybką reakcję giganta social mediów – Facebooka.
Unikatowe treści i personalizacja oferty
E-sklepy, które chcą zyskać i utrzymać zainteresowanie klientów, powinny w 2019 roku skupić się na tworzeniu unikatowych treści. To dobra droga do poprawy pozycjonowania strony, a co więcej, umieszczanie wpisów na firmowym blogu czy fanpage’u pomaga kreować wizerunek sprzedawcy-eksperta w swojej dziedzinie. Istotna będzie również personalizacja ofert i koncentracja na user experience, czyli oczekiwaniach, jakie mają odwiedzający stronę sklepu.
Błyskawiczna dostawa i zamówienia głosowe
Klienci lubią wygodę związaną z kupowaniem online, wciąż jednak muszą czekać na zamówiony towar w najlepszym wypadku od 1 do 3 dni roboczych. W branży spożywczej już uruchomiono dostawę tego samego dnia (same day delivery) i pojawia się coraz więcej klientów gotowych zapłacić więcej za zamówienie, by szybciej otrzymać kupione produkty. Popracowanie nad czasem dostawy to projekt, w którego realizację powinny zaangażować się e-sklepy w 2019 roku. Nie mniej istotne są nowe technologie – wejście na rynek produktu Amazona – Alexy, wywołało niemałe poruszenie, a urządzenie zyskało już oddanych miłośników, którzy z przyjemnością wydają mu polecenia głosowe i otrzymują precyzyjne odpowiedzi. To duży przełom w e-świecie, który może zaowocować w najbliższych latach rozwojem technologii składania zamówień głosowych w sklepach internetowych.
Płatności mobilne
Brak wygodnych – zdaniem klientów – metod płatności może być jedną z przyczyn porzucania koszyków. Użytkownicy nie chcą tracić czasu na uzupełnianie formularzy, kopiowanie danych i wysyłanie przelewu. Płatności mobilne zyskują więc coraz więcej zwolenników, o czym świadczy chociażby ogromne zainteresowanie aplikacją Google Pay. Co powinni zrobić w 2019 roku e-sprzedawcy? Koniecznie wdrożyć na stronie swojego sklepu płatności online. Mogą na przykład skorzystać z rozwiązania CashBill – prostego i intuicyjnego w obsłudze systemu, który oferuje szybkie przelewy, BLIK, PayPal, karty płatnicze oraz płatności ratalne. System płatności online to wygodne rozwiązanie dla przedsiębiorstwa i jego klientów, które staje się standardem w wielu sklepach internetowych.
Działanie w branży e-commerce wymaga od przedsiębiorców dużej otwartości na otoczenie. Sklepy internetowe, które chcą stale powiększać grono klientów, powinny być na bieżąco z obowiązującymi trendami i umieć szybko i umiejętnie kierować swoje działania na ścieżki wyznaczane przez rynek.