Według raportu przygotowanego przez Gemius Polska: „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”, Polacy chętnie robią zakupu w Internecie. Internauci oceniają proces nabywania dóbr elektronicznie jako wygodny i nieskomplikowany. Podkreślają również, że e-zakupy są tańsze niż w sklepach stacjonarnych, a produkty dostępne są przez całą dobę. Atutem są również płatności online, dzięki którym finalizacja zamówienia trwa dosłownie chwilę. Warto przyjrzeć się temu, co Polacy najchętniej kupują w Internecie.
Ilu Polaków kupuje w Internecie?
Spośród 27,8 miliona polskich internautów co druga osoba pakuje produkty do wirtualnego koszyka, a niemal 1/4 jest klientami zagranicznych platform sprzedażowych. Do zakupów w sieci przekonało się więcej kobiet (54%) niż mężczyzn (46%). Ponad 1/3 ludności miast powyżej 200 000 tysięcy mieszkańców regularnie klika „kup teraz”.
Jakie kategorie produktów są na liście zakupowej oraz w planach?
Na pierwszym miejscu listy zakupowej polskiego internauty znajdują się odzież, akcesoria i dodatki (64%). Ponad połowa kupujących nabywa online książki, płyty, filmy (54%) oraz bilety do kina i teatru (51%). Wymienione artykuły są dostępne w rodzimych e-sklepach. Kusząca dla klientów jest również oferta portali zagranicznych, na których można korzystać z płatności online. Największym zainteresowaniem cieszą się importowane rzeczy z kategorii: ubrania, dodatki oraz akcesoria, kosmetyki i perfumy, a także książki, płyty i filmy. Lista zakupów Polaka jest więc długa, a zostaje na niej jeszcze miejsce na marzenia i plany. O czym śnią polscy e-konsumenci? O podróżach (i chętnie wykorzystują Internet do robienia rezerwacji), o książkach, płytach i filmach oraz biletach na wydarzenia kulturalno-rozrywkowe.
Co najchętniej kupują kobiety, a jakie artykuły wybierają mężczyźni?
Polki najczęściej kupują odzież i w tej kategorii znacznie wyprzedzają panów. Chętniej niż mężczyźni korzystają również z internetowej oferty na książki i filmy, kosmetyki oraz perfumy. Więcej pań wrzuca do koszyka odzież sportową, artykuły dziecięce i zabawki, a także produkty spożywcze i farmaceutyczne oraz biżuterię. Panowie inwestują natomiast w technologię. Polacy odwiedzają e-sklepy i dokonują płatności online za: sprzęt RTV i AGD, telefony, tablety i akcesoria GSM, sprzęt komputerowy, multimedia (w tym aplikacje), gry komputerowe oraz oprogramowanie. Mężczyźni kupują również samochody i części samochodowe oraz, co ciekawe, więcej niż panie wydają na podróże (dokonują rezerwacji), ubezpieczenia i artykuły dla kolekcjonerów.
Która grupa wiekowa kupuje najwięcej i w jakiej kategorii?
Gemius dzieli internautów na 4 grupy wiekowe. Najmłodsi mają od 15 do 24 lat, a najstarsi więcej niż 50. Grupy średnie zostały wyodrębnione z użytkowników w wieku od 25 do 34 oraz od 35 do 49 lat. Najwięcej „kup teraz” klikają osoby w wieku 25-34 lat, co ma związek z rozpoczęciem kariery zawodowej i pięciu się w górę po szczeblach kariery. Ci internauci przeznaczają środki na odzież i ubrania sportowe oraz na smartfony i tablety. Grupa wiekowa od 35 do 49 lat często chodzi do kina lub teatru. Bilety na te wydarzenia chętnie kupowane w sieci, a transakcje finalizowane z wykorzystaniem wygodnych płatności online. Osoby po 35. roku życia chętnie inwestują w multimedia, takie jak aplikacje oraz e-booki, szukają najlepszego sprzętu komputerowego i obuwia w sieci oraz dokonują rezerwacji, by móc podróżować. Najmłodsi internauci wykorzystują Internet do kupowania gier komputerowych, korzystnych ofert zagranicznych, butów oraz odzieży. IV grupa wiekowa, czyli osoby po 50. roku życia, wybierają w sieci: meble i elementy wystroju wnętrz, ubezpieczenia oraz produkty farmaceutyczne.
Polacy bardzo lubią kupować w Internecie. Najczęściej wybierają: odzież, akcesoria i dodatki, płyty, książki i filmy oraz bilety do kina czy teatru. W zależności od wieku i płci różne produkty cieszą się zainteresowaniem. Polki korzystają z oferty e-sklepów, by zadbać o swój wygląd i wizerunek, a panowie, by zaopatrzyć się w nowinki technologiczne. Polscy internauci chętnie podróżują, uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych, a swoje transakcje najczęściej finalizują, korzystając z płatności online.