Chargeback – obciążenie zwrotne karty kredytowej

Chargeback – obciążenie zwrotne karty kredytowej
Chargeback – obciążenie zwrotne karty kredytowej

Płacenie kartą za zakupy on-line to usługa dostosowana do potrzeb współczesnego klienta sektora e-commerce. Gwarantuje maksymalną wygodę i minimum formalności. Banki ciągle ulepszają zabezpieczenia i starają się dostarczać klientom rozwiązania, które poprawiają komfort korzystania z płatności dokonywanych przez internet. Czym jest usługa chargeback? Jak działa i co gwarantuje klientowi?

Jak płacić kartą przez internet?

Do płacenia za zakupy przez internet możemy wykorzystywać nie tylko karty kredytowe, ale także klasyczne debetowe, czyli te, na których mamy zgromadzone środki z rachunku bankowego. Transakcje przebiegają błyskawicznie i nie należą do szczególnie skomplikowanych. Żeby zapłacić kartą on-line, wystarczy podać kilka informacji znajdujących się na jej awersie i rewersie – jest to między innymi imię i nazwisko właściciela, jego adres, 16-cyfrowy numer umieszczony z przodu karty, kod zabezpieczający widoczny z tyłu oraz datę ważności karty. Transakcje należy zatwierdzić za pomocą kodu SMS, który bank wysyła na telefon komórkowy klienta. Autoryzacja może też nastąpić za pomocą aplikacji mobilnej banku. Płacić kartą przez internet możemy niezależnie od tego, czy korzystamy z usług VISA, czy też MasterCard. Dodatkowym ułatwieniem w procesie płatności przez internet jest możliwość zapisania danych karty – wówczas przy następnych zakupach nie będziemy musieli ich ponownie wpisywać. Transakcje kartą gwarantują wygodę i możliwość szybkiego płacenia za towary oraz usługi dostępne on-line. A co z bezpieczeństwem operacji?

Czym jest chargeback?

Usługa chargeback została wprowadzona po to, żeby chronić interesy klientów – np. przed nieuczciwymi sprzedawcami, na wypadek reklamacji, niezrealizowania transakcji, czy też niezgodności zamówionego towaru z umową lub innych okoliczności, które mogą wystąpić podczas zakupów on-line. Chargeback, czyli inaczej obciążenie zwrotne, pozwala na odzyskanie środków, które zapłaciliśmy za towar lub usługę. Zwrot dokonywany jest z rachunku sprzedawcy na konto bankowe właściciela karty kredytowej lub debetowej. Usługę tego typu oferuje większość banków – między innymi mBank, Pekao SA, PKO BP, Santander czy ING Bank Śląski. O chargeback można wnioskować również w przypadku:

  • otrzymania innego produktu niż zamówiony,
  • obciążenia karty inną kwotą niż wynikająca z transakcji,
  • dwukrotnego obciążenia karty za jedną transakcję,
  • użycia karty przez osoby nieuprawione,
  • odwołania usługi, za którą została pobrana płatność, np. przez biuro podróży,
  • obciążenia karty za niezamawianą przez klienta usługę,
  • braku zwrotu środków w sytuacji, gdy klient odstąpił od umowy lub anulował zamówienie.

Usługa pozwala w stosunkowo szybki i sprawny sposób odzyskać pieniądze np. w sytuacji odwołania koncertu czy wydarzenia sportowego, co nie jest już jednak tak oczywiste w przypadku płatności gotówką.

Jak skorzystać z opcji obciążenia zwrotnego?

Przede wszystkim należy zwrócić się do banku, który wydał kartę, w celu złożenia wniosku o odzyskanie środków. Można tego dokonać bezpośrednio w oddziale lub za pośrednictwem infolinii. We wniosku należy podać informacje dotyczące karty i transakcji – numer karty, datę operacji, imię i nazwisko właściciela. Należy także przedstawić szczegóły operacji – opis produktu i ewentualną korespondencję ze sprzedawcą. Bank, przy rozpatrywaniu reklamacji, może też poprosić o przedstawienie dokumentów na potwierdzenie, np. faktu, że płatność została dokonana na inną kwotę niż ta, która wynikała z transakcji. Warto zatem przygotować faktury, umowy, potwierdzenie dokonania zamówienia czy wykupienia biletów. Po wysłaniu wniosku bank kontaktuje się ze sprzedawcą i wyjaśnia wszelkie okoliczności transakcji. Po rozpatrzeniu reklamacji środki wracają na konto, z którego zostały pobrane.

Chargeback – dlaczego jest tak ważny?

Według raportu „Płatności cyfrowe 2018” na płatność kartą (kredytową lub płatniczą) przy składaniu zamówienia decyduje się spora część osób korzystających z zakupów on-line. Na pytanie: „z jakich produktów finansowych i transakcyjnych korzystałaś/-eś przy dokonywaniu płatności w ciągu ostatnich 6 miesięcy”, 21% ankietowanych wskazało kartę. Sektor e-commerce dynamicznie się rozwija, a zainteresowanie szybkimi metodami płatności bezgotówkowych rośnie. W połowie 2019 roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 41 milionów kart płatniczych, których spora część jest wykorzystywana podczas zakupów on-line. Nietrudno się domyślić, że wraz z rozpowszechnieniem się nowoczesnych sposobów opłacania zamówień internetowych pojawiają się również zagrożenia, które mogą obciążyć klientów dużym ryzykiem.

Usługa chargeback – co jeszcze trzeba o niej wiedzieć?

Z obciążenia zwrotnego można skorzystać nie tylko podczas płacenia za zakupy w sklepach internetowych – chargeback obejmuje również płatności w sklepach stacjonarnych, uprawnia ponadto do odzyskania środków, które z jakichś przyczyn nie zostały nam wypłacone w bankomacie, np. z powodu awarii urządzenia.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: