Smartfony z dostępem do internetu zastępują coraz więcej urządzeń – służą jako profesjonalny aparat fotograficzny, pozwalają pobierać muzykę, są przenośnym komputerem, a do tego umożliwiają płacenie za zakupy w sklepach stacjonarnych oraz internetowych. Dzięki ciągle udoskonalanym aplikacjom płatności mobilne są bezpiecznym i wygodnym narzędziem, z którego na co dzień korzystają tysiące klientów. Przedstawiamy przegląd najczęściej wykorzystywanych rozwiązań.
Płatności mobilne cieszą się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Z danych przedstawionych w raporcie Cashless wynika, że pod koniec 2018 roku w naszym kraju do urządzeń mobilnych dodano prawie 2 miliony kart płatniczych. Dostępne na rynku aplikacje umożliwiają płacenie telefonem komórkowym bez konieczności posiadania przy sobie portfela czy karty bankowej, pozwalają też na błyskawiczne opłacanie zakupów w sklepach on-line. Klienci wykorzystują do tego nie tylko smartfony, ale także tablety, smartwatche czy smartbandy (inteligentne opaski).
BLIK
To jeden z najpopularniejszych polskich systemów płatności mobilnych, który szturmem podbił rynek. Tylko przez pierwsze trzy kwartały 2019 roku dokonano aż 146 mln transakcji za pomocą BLIK-a. Dzięki usłudze klienci mogą:
- płacić za zakupy w sklepach stacjonarnych i on-line,
- wypłacać i wpłacać gotówkę w bankomatach,
- wykonywać natychmiastowe przelewy na telefon,
- generować czeki.
Żeby korzystać z usługi, należy posiadać konto w jednym z banków współpracujących z systemem oraz pobrać aplikację mobilną. Obecnie sposób płatności jest dostępny w aplikacjach m.in. Alior Banku, mBanku, PKO BP, Credit Agricole, Banku Pekao S.A., a także Spółdzielczej Grupy Bankowej. Płatność dokonywana jest za pomocą jednorazowego kodu generowanego w aplikacji, który jest ważny tylko przez 2 minuty. Bezpieczeństwo transakcji jest gwarantowane nie tylko przez kod, ale także mechanizmy chroniące dostęp do aplikacji banku – hasło, odcisk palca lub PIN. Dodatkowo każdy użytkownik systemu BLIK jest zweryfikowany przez bank.
Przeczytaj też: jak włączyć płatności mobilne?
Google Pay
Aplikacja przeznaczona dla użytkowników urządzeń mobilnych wyposażonych w system Android. Jest rodzajem elektronicznego portfela, w którym użytkownik może przechowywać swoje karty (nie tylko płatnicze, ale także lojalnościowe) i płacić nimi w sklepach internetowych, stacjonarnych, a w określonych rejonach świata także w środkach transportu publicznego oraz przesyłać pieniądze innym użytkownikom.
Żeby zapłacić za towary lub usługi, należy pobrać aplikację Google Pay, zalogować się na konto Google, a następnie dodać kartę płatniczą, np. debetową lub kredytową. Do korzystania z Google Pay zbliżeniowo w sklepach stacjonarnych potrzebny jest moduł NFC w urządzeniu mobilnym. Po odblokowaniu urządzenia należy na kilka sekund przyłożyć jego tylną część do terminala płatniczego, a następnie postępować zgodnie z poleceniami widocznymi na ekranie. Google Pay pozwala na płacenie za zakupy bez posiadania przy sobie portfela oraz karty.
Jak aplikacja zabezpiecza transakcje? Przede wszystkim Google Pay nie przechowuje ani nie udostępnia informacji o numerach kart płatniczych. System zamienia numer na zaszyfrowany token płatniczy, a zatem osoby niepowołane nie są w stanie zidentyfikować naszej karty i wykorzystać jej danych. Aplikacja wymusza również stosowanie blokady ekranu zabezpieczonej na PIN, odcisk palca, wzór lub hasło.
Apple Pay
To cyfrowy portfel stworzony na urządzenia z systemem operacyjnym iOS (iPhone, Apple Watch, MacBook, iPad). W Polsce system jest aktywny od połowy 2018 roku i dostępny dla klientów kilkunastu banków, a także w ramach wybranych systemów szybkich płatności. Podobnie jak Google Pay, umożliwia płacenie za zakupy w sklepach stacjonarnych oraz internetowych za pomocą przypisanych do aplikacji kart płatniczych. Operacje są potwierdzane odciskiem palca lub za pomocą funkcji rozpoznawania twarzy (Face ID). W trakcie płatności zbliżeniowej w sklepie należy przyłożyć urządzenie do terminala płatniczego, a następnie zatwierdzić transakcję kodem PIN.
Przeczytaj też: do czego służą płatności online?
Aplikacje mobilne banków
Jeśli nie korzystamy z wielu rachunków bankowych i różnych kart kredytowych, korzystanie z mobilnych płatności możemy ograniczyć jedynie do aplikacji naszego banku. Większość instytucji finansowych oferuje intuicyjne oprogramowanie na urządzenia mobilne, za pomocą którego można płacić on-line i zbliżeniowo w sklepach stacjonarnych, dokonywać przelewów czy korzystać z BLIK-a.
Z raportu Gemius wynika, że 38% internautów nie dokonuje zakupów on-line, z czego 17% jako przyczynę podaje obawy o bezpieczeństwo płatności. Pomimo że producenci aplikacji oraz narzędzi umożliwiających płatności on-line ciągle udoskonalają stosowane zabezpieczenia, to jednak trochę ostrożności nigdy nie zaszkodzi. Warto zatem pamiętać o tym, żeby wyłączać moduł NFC, kiedy z niego nie korzystamy. Nie płaćmy też za zakupy, będąc podłączonym do ogólnodostępnej sieci Wi-Fi, np. w centrum handlowym. Zastosowanie się do kilku prostych wskazówek pozwoli uniknąć wielu problemów.