System BLIK wprowadza nową funkcję, która ułatwia przekazywanie środków między znajomymi. Prośba o przelew na telefon jest obecnie realizowana jedynie w dwóch bankach, jednak wkrótce może pojawić się też w innych instytucjach. Jak płacić za pomocą BLIK? Co gwarantuje bezpieczeństwo transakcji? Kto może wysłać prośbę o przelew na telefon i jak działa nowa usługa?
BLIK, czyli płać wygodnie i bezpiecznie
BLIK to system przygotowany przez Polski Standard Płatności, który tworzony jest przez sześć polskich banków. Z usług BLIK mogą korzystać między innymi klienci PKO BP, Banku Pekao S.A., Banku Millennium, mBanku, ING Banku Śląskiego, Alior Banku, Credit Agricole oraz banków zrzeszonych w Spółdzielczej Grupie Bankowej. Dzięki systemowi klienci mogą nie tylko wygodnie i bezpiecznie płacić za zakupy w sklepach internetowych, ale również wyciągać pieniądze z bankomatu, płacić w kasach sklepów stacjonarnych (oznaczonych logo BLIK), wykonywać przelewy na telefon, wpłacać gotówkę, wykonywać cykliczne i powtarzalne płatności oraz generować czeki BLIK. Od niedawna w dwóch polskich bankach funkcjonuje również nowa usługa, a mianowicie prośba o przelew na telefon, co znacznie ułatwia rozliczenia między znajomymi, np. zwrot pożyczonych wcześniej pieniędzy.
BLIK – bezpieczeństwo transakcji
Płatności za pomocą systemu BLIK są nie tylko wygodne, ale także bezpieczne – wystarczy przepisać jednorazowy, działający jedynie 2 minuty kod, który jest generowany przez użytkownika w aplikacji mobilnej. Jeśli klient go nie wykorzysta, kod wygasa. Dodatkowe zabezpieczenie stanowią również systemy wykorzystywane przez banki – biometria (odcisk palca, skaner twarzy), a także kody PIN czy hasła do aplikacji mobilnych. Czy istnieje możliwość utraty środków przez BLIK? Ostatnio głośno było o przypadkach wyłudzeń jednorazowych kodów – oszuści podszywający się pod znajomych wysyłali takie prośby do użytkowników portali społecznościowych. Nie należy odpowiadać na tego typu wiadomości – mogą skutkować utratą środków. Z próbami wyłudzeń nie można jednak mylić prośby o przelew na telefon, czyli nowej funkcji BLIK.
Prośba o przelew na telefon BLIK – nowa usługa
System BLIK staje się coraz popularniejszy, a twórcy usługi starają się rozwijać produkt tak, żeby jeszcze lepiej odpowiadał oczekiwaniom oraz indywidualnym potrzebom konsumentów. Usługa na dobre zadomowiła się na polskim rynku – o jej popularności może świadczyć fakt, że przez pierwsze dziewięć miesięcy ubiegłego roku za pośrednictwem BLIK wykonano aż 146 mln transakcji. Pod koniec ubiegłego roku podmiot obsługujący BLIK – PSP (Polski Standard Płatności) otrzymał zgodę prezesa Narodowego Banku Polskiego na wprowadzenie nowej usługi – „Prośby o przelew na telefon BLIK”. Na początku lutego funkcję tę udostępnił mBank oraz ING Bank Śląski. Usługa pozwala błyskawicznie przelewać środki za pomocą aplikacji mobilnej na numer telefonu znajomego. Odbiorca otrzyma powiadomienie przez aplikację banku i będzie mógł w ciągu 72 godzin zaakceptować ją albo odrzucić.
Jak działa prośba o przelew na telefon?
Klient, który chce wysłać znajomemu prośbę o przelew, powinien zalogować się do mobilnej aplikacji banku, kliknąć opcję „prośba o przelew”, a następnie wskazać odbiorcę. Aplikacja pokaże osoby z listy kontaktów, które korzystają z usług BLIK. Następnie należy określić kwotę przelewu, dodać opis transakcji (np. zwrot za paliwo) i wysłać powiadomienie. Nie musimy uzupełniać numerów konta ani zajmować się innymi formalnościami – nad wszystkim czuwa bank. Po wysłaniu prośby odbiorca otrzymuje powiadomienie na swoją aplikację mobilną. Jeśli nie zaakceptuje jej w ciągu 72 godzin, prośba zostanie anulowana, a nadawca wiadomości otrzyma informację, że odbiorca nie odpowiedział.
Czy prośba o przelew jest bezpieczna?
Usługa może być realizowana tylko pomiędzy osobami, które posiadają konto w banku realizującym „prośbę o przelew na telefon”, a także korzystającymi z płatności BLIK. Nie ma więc możliwości przelania środków osobie nieuprawnionej lub podszywającej się pod znajomego – wszyscy klienci są zweryfikowani, a nad bezpieczeństwem transakcji czuwa bank oraz Polski Standard Płatności. Usługa ta ma chronić klientów, którzy chcą w szybki sposób rozliczać się ze znajomymi. Obecnie trwają prace nad możliwością wysyłania prośby o przelew do większej liczby osób – w tej chwili można w ten sposób rozliczać się tylko z jednym znajomym.
Opłaty i ograniczenia
Zarówno w mBanku, jak i ING Banku Śląskim prośba o przelew na telefon jest darmowa. Istnieją jednak pewne ograniczenia w korzystaniu z nowej usługi – prośba o przelew może opiewać na maksymalnie 500 zł. Klient może też w ciągu jednego dnia wysłać tylko 30 próśb, a łączna kwota wszystkich nie może przekraczać 1500 zł. Warunkiem wysłania prośby o przelew jest posiadanie konta bankowego prowadzonego w walucie PLN.
Chociaż obecnie jedynie dwa banki umożliwiają wysyłanie prośby o przelew, to z pewnością wkrótce usługa rozszerzy się na więcej instytucji.