Płać bez karty i portfela – o mobilnych metodach płatności

Płać bez karty i portfela – o mobilnych metodach płatności
Płać bez karty i portfela – o mobilnych metodach płatności

Płacenie za zakupy jeszcze nigdy nie było tak proste – nie musimy mieć przy sobie portfela, żeby wyskoczyć na kawę w przerwie od pracy lub zrobić zakupy w supermarkecie. Płatności mobilne coraz bardziej się rozwijają, a prym wiodą w nich nie tylko telefony komórkowe, ale także opaski sportowe oraz inne urządzenia. Dlaczego warto korzystać z takich metod płatności? Czy to jest bezpieczne?

Płatności mobilne gwarantują maksymalną wygodę i szybkość transakcji – współczesny klient nie musi mieć przy sobie portfela lub karty płatniczej, w zupełności wystarczy smartfon, tablet lub smartwatch. Mobilne metody płatności można wykorzystywać nie tylko podczas zakupów w sklepach internetowych, ale także stacjonarnie.

Płatności mobilne – statystyki

Jak wynika z raportu „Płatności cyfrowe 2019” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, już 35% respondentów deklaruje, że zdarza im się kupować w internecie z wykorzystaniem smartfona, co stanowi wzrost aż o 13% w porównaniu do ubiegłorocznego badania. Konsumenci częściej też używają do tego celu tabletu – 20% respondentów wskazało, że korzysta z niego podczas zakupów przez internet. Płatności przy pomocy smartfona lub tabletu deklaruje 30% badanych. Z kolei aż 39% ankietowanych przyznaje, że płaci BLIK-iem w sklepach stacjonarnych. Ankietowani korzystają również z płatności mobilnych opartych o jedno kliknięcie (np. PayPal, PayU) – twierdząco odpowiedziało 25% badanych. W sklepach stacjonarnych płaci się również zegarkiem – płatność urządzeniami z systemem Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay lub Fitbit Pay deklaruje 9% osób biorących udział w badaniu, a płatność telefonem z Google Pay lub Apple Pay – tyle samo ankietowanych. 50% respondentów deklaruje, że zdarzyło im się płacić zegarkiem 2-5 razy.

Za pomocą urządzeń mobilnych najczęściej kupujemy bilety do kina (24% badanych), odzież (18%), a także bilety komunikacji miejskiej, lotnicze, kolejowe czy autobusowe – 17%. Tyle samo ankietowanych deklaruje, że kupuje mobilnie książki, płyty i filmy.

Jak płacić smartfonem?

Wszystko zależy od rodzaju posiadanego urządzenia oraz systemu operacyjnego, na jakim pracuje. Obecnie polscy konsumenci mogą korzystać z płatności Google Pay – dla użytkowników smartfonów na systemie Android, Apple Pay – systemie iOS, płacić BLIK-iem lub mobilnymi aplikacjami banków. Do skorzystania z płatności mobilnej w sklepie stacjonarnym potrzebny jest również moduł NFC w smartfonie. Żeby zapłacić telefonem, trzeba też wcześniej połączyć kartę płatniczą z aplikacją. Podczas płacenia należy odblokować urządzenie i zbliżyć je do czytnika. W zależności od kwoty zakupów transakcja może być zatwierdzana kodem PIN.

Płatności ubieralne – urządzenia

Smartfony to nie jedyne urządzenia wykorzystywane do płatności mobilnych. Z raportu „Płatności cyfrowe 2019” wynika, że ankietowani posiadają również zegarek (9% badanych), bransoletkę (8%), pierścień (8%), rękawiczki (7%), a także opaskę fitness (6%). W przypadku urządzeń ubieralnych zasady płatności są zbliżone jak przy smartfonach – wszystko zależy od systemu operacyjnego, który jest zainstalowany w urządzeniu. Do wyboru mamy sprzęty z Androidem oraz systemem iOS, ale na rynku są też zegarki Garmin i Fitbit, które umożliwiają płacenie bez karty i portfela. Inteligentne gadżety zostały stworzone z myślą o osobach aktywnie spędzających czas, które w czasie codziennego treningu nie chcą myśleć o konieczności posiadania przy sobie portfela czy karty płatniczej. Do zapłacenia za butelkę wody w sklepie czy przekąskę w kawiarni w zupełności wystarczy smartwatch lub opaska sportowa zakładana na nadgarstek. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie, które zyskuje w naszym kraju coraz większą popularność.

Jak płacić zegarkiem lub opaską?

Najpierw trzeba połączyć aplikację z kartą płatniczą. W tym celu należy pobrać i otworzyć aplikację (np. Garmin lub Fitbit) na swój smartfon, a następnie utworzyć hasło, za pomocą którego nastąpi logowanie. W dalszym kroku należy wpisać dane karty płatniczej – numer, kod weryfikacyjny CVC oraz datę ważności, a następnie podać kod uwierzytelniający. Samo płacenie urządzeniem ubieralnym jest proste i przypomina płatności mobilne smartfonem. Również w tym przypadku należy odblokować urządzenie i przyłożyć je do terminala.

Zadbaj o bezpieczeństwo transakcji mobilnych

Smartfony, opaski sportowe, smartwatche oraz inne urządzenia mobilne stają się powszechnie wykorzystywane podczas płacenia za zakupy – nie tylko w sklepach on-line, ale również stacjonarnych. Producenci urządzeń stosują rozmaite zabezpieczenia, które mają uchronić środki znajdujące się na koncie. Żeby odblokować zegarek czy smartfon konieczne jest wpisanie kodu PIN lub hasła. Coraz częściej wykorzystywane są też zabezpieczenia biometryczne – odcisk palca lub skan twarzy. Sam proces płacenia za zakupy również gwarantuje ochronę poufnych informacji – dane karty nie są przekazywane sprzedawcy, osoby trzecie nie mogą zatem uzyskać do nich dostępu. Warto jednak pamiętać o ostrożności, a w przypadku utraty urządzenia mobilnego (zgubienia lub kradzieży) – zablokować możliwość płacenia nim na infolinii banku.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: