M-commerce – nowy trend w świecie e-handlu

M-commerce – nowy trend w świecie e-handlu
M-commerce – nowy trend w świecie e-handlu

Polacy chętnie sięgają po swoje smartfony i tablety, by kupować produkty i usługi w Internecie. Sektor zakupów mobilnych od ponad dwóch lat rozwija się bardzo intensywnie. Czym jest m-commerce i jak wygląda zainteresowanie tym trendem w Polsce?

Czym jest m-commerce?

Pojęciem m-commerce określa się tę część rynku e-commerce, w której zakupy są dokonywane za pomocą urządzeń mobilnych. Według danych zgromadzonych w raporcie „Omnicommerce. Kupuję wygodnie” mobilnie kupuje 52% osób, które korzystają z Internetu za pomocą takich urządzeń jak smartfon czy tablet. Z tej technologii najchętniej korzystają kobiety (59%) z grupy wiekowej 15-24 lata, mieszkanki największych miast w Polsce. M-commerce zyskuje coraz większą popularność. Po telefon lub tablet często sięgają również mężczyźni i starsi użytkownicy Internetu. Wśród badanych osób w wieku 55+ aż 15% robi zakupy mobilnie.

Jakie produkty są najczęściej kupowane mobilnie?

Rodzaj produktów, jakie są najczęściej kupowane w kanale m-commerce, pokrywa się z tymi dodawanymi do e-koszyków również z pozycji laptopów. Największym zainteresowaniem Internautów cieszą się cztery główne kategorie. Najczęściej kupują artykuły związane z modą – odzież, buty i dodatki, elektronikę (w tym RTV i AGD), wyposażenie domu oraz kosmetyki i inne produkty z działu beauty (uroda). Coraz więcej Polaków przekonuje się do mobilnych zakupów produktów związanych z ich hobby, uprawianą dyscypliną sportu czy wyposażeniem ogrodu. W stosunku do roku 2016 można zaobserwować ponad dwukrotny wzrost m-zakupów w dziale rozrywka. Na zwiększenie udziału zakupów mobilnych w sektorze e-commerce na pewno ma wpływ rosnąca ilość darmowych aplikacji na smartfony i tablety, które wiodące marki chętnie udostępniają.

Jakie są zalety m-zakupów?

Rosnące zainteresowanie kanałami mobilnymi jest związane z wygodą m-zakupów. 36% badanych kupuje w sieci wtedy, kiedy tego potrzebuje i ma na to ochotę. Aż 31% respondentów docenia również oszczędność czasu – smartfonem można posługiwać się podczas jazdy komunikacją miejską, a także w innych, dowolnych okolicznościach. Co więcej, często zakupy online okazują się tańszą alternatywą dla sklepów stacjonarnych. Na te atuty zakupów mobilnych wskazują przede wszystkim kobiety. Nie oznacza to jednak, że m-commerce jest pozbawione wad. Z jakimi trudnościami mierzą się konsumenci, którzy nabywają produkty, wykorzystując urządzenia mobilne?

Z jakimi problemami zmaga się m-commerce?

Ponad 60% badanych trafiło na różne problemy w procesie zakupów kanałem mobilnym. Ponad 1/3 z nich rezygnowała z realizacji transakcji, ponieważ nie chciała podawać swoich danych. Równie częstą przyczyną było przerwanie połączenia z siecią. 22% respondentów do zakupów zniechęcił brak płatności online. Sklepy internetowe powinny pamiętać, że potencjalni klienci docierają do ich stron różnymi kanałami. Dlatego tak ważne jest, by zadbali o nowoczesne i wygodne metody płatności. E-sprzedawcy mogą skorzystać na przykład z systemu do obsług e-transakcji CashBill. Wiele sklepów działających online traci klientów również dlatego, że nie mają stron internetowych dostosowanych do smartfonów czy tabletów. Poprawia się natomiast jakość tworzonych stron mobilnych – coraz mniej konsumentów ocenia je, jako niewygodne – oraz bezpieczeństwo zakupów online.

Zakupy mobilne zyskują coraz większą popularność. Klienci doceniają wygodę i oszczędność czasu, jakie zapewnia im korzystanie ze smartfona lub tabletu. M-commerce wciąż zmaga się z pewnymi problemami, na których czele znajduje się brak systemów płatności online oraz stron dostosowanych do technologii mobilnych. Na szczęście na rynku nie brakuje nowoczesnych rozwiązań – takich jak system obsługi płatności CashBill – dzięki którym można te niedogodności szybko wyeliminować.

Sprawdź system płatności CashBill

Udostępnij: