Direct Carrier Billing to alternatywny kanał płatności online, który łączy pewne cechy usług SMS Premium Rate z płatnościami internetowymi. Polega na poleceniu dodania obciążenia do rachunku telefonicznego w przypadku post-paid’ów i pomniejszeniu salda konta w przypadku pre-paid’ów. Płatność tą metodą jest anonimowa i nie wymaga podania przez użytkownika dodatkowych danych, jak w przypadku np. przelewów bankowych. Dostępny jest dla abonentów polskich sieci GSM – Orange, Play, T-mobile, Plus. Co ciekawe, usługa nie jest i prawdopodobnie nie będzie dostępna u operatorów wirtualnych, czyli np. w nju mobile, heyah, virgin, plush, itp.
Wszystko w jednym
Płatność w ramach Direct Carrier Billing’u jest realizowana od początku do końca na ekranie smartfona, czyli od zamówienia, przez weryfikację, aż po finalizację transakcji. Organizator może uruchomić DCB w modelu płatności jednorazowej lub cyklicznej, co umożliwi obsługę sklepów internetowych, serwisów dostępowych, abonamentowych, płatnych subskrypcji. Wartość transakcji w ramach usługi Direct Carrier Billing jest określana przez organizatora i może mieć wartość już od 1 grosza oraz postępować również co 1 grosz. Górna granica transakcji określona jest w zależności od operatora: Plus – 400 PLN, Orange – 250 PLN, T-mobile – 150 PLN, Play – od 50 do 600 PLN (w zależności od stażu abonenta w sieci). Są to wartości dla danego numeru MSISDN w jednym okresie rozliczeniowym.
Wynagrodzenie dla organizatora jest zdecydowanie atrakcyjniejsze niż w przypadku usług SMS Premium Rate MO czy MT. Można go również negocjować w zależności od atrakcyjności serwisu, zasięgu i generowanego obrotu.
Nowelizacja ustawy
Trzeba również pamiętać, iż zbliża się nowelizacja prawa telekomunikacyjnego, która diametralnie zmieni zasady działania SMS Premium i skutecznie wyeliminuje wszelkie naruszenia i wyłudzenia, które miały miejsce do tej pory. Skuteczność ma zostać oparta na wprowadzeniu miesięcznych progów kwotowych dla danego numeru telefonu: 0 PLN, 35 PLN, 100 PLN i 200 PLN. Domyślnym limitem będzie kwota 35 PLN, o ile abonent nie zdecyduje inaczej. Zwiększą się też obowiązki informacyjne operatora, który będzie zmuszony informować szczegółowo o usługach na rachunku telefonicznym, reklamacjach, a także rozstrzygać procesy reklamacyjne na korzyść abonenta w przypadku wszelkich wątpliwości i nadużyć w serwisach SMS.
Wspomniane ograniczenia kwotowe nie dotyczą Direct Carrier Billing’u, co zwiększy popularność usługi i pozwoli na pobieranie opłat od użytkowników sklepu lub serwisu w sposób przejrzysty, uczciwy i bez naruszeń.