Direct billing – nowoczesna i wygodna metoda płatności

Direct billing – nowoczesna i wygodna metoda płatności
Direct billing – nowoczesna i wygodna metoda płatności

Direct Billing to wygodny sposób płacenia za różnego rodzaju usługi. Jest on udostępniany przez operatorów komórkowych. Dzięki temu opłata może być doliczana do rachunku telefonicznego. Chociaż usługa działa na naszym rynku dopiero od pewnego czasu, obecnie wszyscy operatorzy komórkowi umożliwiają korzystanie z niej. Jakie są zalety Direct Billing? Na co trzeba uważać, decydując się na tę formę mikropłatności?

Direct Billing – jak to działa?

Usługa funkcjonuje na polskim rynku od 2013 roku i jest jedną z form płatności oferowanych przez telefonie komórkowe. Za pośrednictwem Direct Billing można pobierać na telefon gry, dzwonki, tapety, np. ze sklepu Google Play, brać udział w konkursach i loteriach, wspierać organizacje charytatywne, ściągać e-booki i filmy czy korzystać z serwisów muzycznych. Polscy operatorzy rozwijają usługi związane z Direct Billing i od niedawna umożliwiają opłacanie w ten sposób biletów komunikacji miejskiej, korzystanie ze stref płatnego parkowania, a także wielu innych usług. Nie trzeba przy tym podawać numerów kart kredytowych ani innych poufnych danych – nad wszystkim czuwa operator telefonii komórkowej.

Płatność może być doliczana do rachunku telefonicznego – w przypadku telefonów na abonament albo uiszczana w formie prepaid – w przypadku telefonów na kartę. Żeby skorzystać z płatnej subskrypcji jakiejś usługi lub wykupić jednorazowy dostęp, wystarczy zalogować się lub podać swój numer telefonu. Następnie sieć komórkowa przesyła klientowi wiadomość autoryzacyjną z potwierdzeniem subskrypcji, a także hasłem, które należy wpisać, żeby usługa została aktywowana. Koszt zostaje doliczony do najbliższego rachunku telefonicznego lub ściągnięty z karty, którą doładowuje klient. Pobranie aplikacji ze sklepu Google Play lub innego źródła obsługującego Direct Billing jest bardzo proste – wystarczy w polu „metody płatności” wybrać opcję obciążenia rachunku u naszego operatora komórkowego. W ten sposób można wykupować dostęp do serwerów gier, korzystać z prenumeraty czasopisma dostępnego w internecie czy wystawiać anonse w serwisach ogłoszeniowych – możliwości korzystania z usługi Direct Billing jest bardzo wiele.

Czy to jest bezpieczne?

Zdarza się, że klienci porównują usługi Direct Billing z SMS-ami Premium, które w pewnym momencie stały się plagą u operatorów telefonii komórkowej. W przypadku płatności Direct Billing nie da się aktywować usług przez przypadek – klient musi najpierw podać swój numer telefonu, a następnie przepisać kod lub hasło wysłane w wiadomości autoryzacyjnej. Decydując się na skorzystanie z danej usługi, postępuje więc w pełni świadomie. Od niedawna funkcjonują również przepisy, na mocy których klient może ustawić limit kwoty, jaką może zostać obciążony za korzystanie z usług Direct Billing. Zgodnie z aktualnymi regulacjami, maksymalne obciążenie może wynosić 0, 35, 100 lub 200 zł. Jeśli klient nie ustawi limitu, doliczana na fakturze kwota nie przekroczy 35 zł. Dzięki temu korzystanie z usług Direct Billing jest jeszcze bezpieczniejsze, a klienci czują się komfortowo – wiedzą, że ich rachunek telefoniczny nie wzrośnie gwałtownie.

Dlaczego warto korzystać z Direct Billing?

Jest to niewątpliwie bardzo wygodna firma płatności za pośrednictwem telefonu komórkowego, która pozwala uzyskać dostęp do interesujących nas usług, np. ulubionych gier, książek czy wiadomości. Bez wychodzenia z domu czy korzystania z gotówki – wystarczy telefon komórkowy. Direct Billing jest też bezpieczną formą płatności – klient nie musi podawać numerów kart kredytowych oraz innych danych, nie ma więc ryzyka, że poufne informacje wyciekną lub zostaną przechwycone przez osoby trzecie. Usługi tego typu cieszą się dużą popularnością wśród klientów telefonii komórkowych.

Direct Billing – jakie zagrożenia wiążą się z tą formą płatności?

Jakiś czas temu pojawiły się doniesienia o naliczaniu klientom sieci komórkowych opłat za rzekomo niezamawiane przez nich usługi Direct Billing. Osoby te otrzymywały rachunki telefoniczne, na których widniały kwoty za usługi premium, a po kontakcie z biurem obsługi klienta dowiadywały się, że na ich koncie został uruchomiony Direct Billing. Okazywało się jednak, że w takich przypadkach doszło do uruchomienia innej usługi – WAP Billing. Jak może dojść do naliczenia dodatkowych opłat? Sytuacja może wystąpić, kiedy klient ma włączone dane komórkowe i kliknie link będący aktywatorem usługi. Zdarza się nawet, że link jest ukryty, a subskrypcja usługi nie musi być zatwierdzana SMS-em. Teoretycznie może więc zaistnieć sytuacja, w której klient wchodzi na stronę i przez przypadek zatwierdza subskrypcję usługi. Chociaż zgodnie z obowiązującym prawem linki te powinny być opisane, praktyka pokazuje, że często nie są. Żeby ustrzec się przed dodatkowymi kosztami, należy uważać na to, co klikamy, korzystając z internetu, zwłaszcza jeśli mamy włączoną transmisję danych z pakietu u operatora. Linkiem uruchamiającym płatną subskrypcję mogą być np. wyskakujące reklamy.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: