Bezpieczeństwo w posługiwaniu się aplikacjami mobilnymi

Bezpieczeństwo w posługiwaniu się aplikacjami mobilnymi
Bezpieczeństwo w posługiwaniu się aplikacjami mobilnymi

Polacy chętnie robią e-zakupy z urządzeń mobilnych. Tablety i telefony do zapełniania wirtualnych kosztów wykorzystuje 79% polskich internautów. To oznacza, że prawie 12 milionów użytkowników sieci posługuje się aplikacjami mobilnymi. Jak zadbać o bezpieczeństwo korzystania z aplikacji bankowych na smartfonie lub tablecie?

Bezpieczeństwo aplikacji mobilnych – zabezpieczenia bankowe

Instytucje finansowe stoją na straży bezpieczeństwa kont klientów, którzy korzystają z aplikacji mobilnych. Dwustopniowy poziom zabezpieczeń to jedno z powszechnie stosowanych rozwiązań, które ma zwiększyć ochronę. Klienci banków PKO BP, Alior Bank czy BZ WBK mogą również ustawić własny obrazek bezpieczeństwa. Podstawowym zabezpieczeniem dla urządzeń mobilnych jest parowanie tabletu lub smartfona z kontem bankowym. Jednak użytkownicy mobilnych aplikacji bankowych powinni, niezależnie od działań instytucji, samodzielnie dbać o bezpieczeństwo swojego e-konta.

Na co powinni uważać użytkownicy aplikacji mobilnych?

Hakerzy wykorzystują wiadomości SMS i zaawansowane socjotechniki, by zainstalować w telefonie złośliwe oprogramowanie, które przechwyci login i hasło do rachunku bankowego. Przed każdym logowaniem z urządzenia mobilnego warto sprawdzić, czy adres strony banku zaczyna się od https oraz czy w wyszukiwarce pojawia się znaczek kłódki. Dobrze również zachować ostrożność, a gdy cokolwiek wzbudzi podejrzenia, skontaktować się z infolinią.
Kody QR to charakterystyczne, kwadratowe grafiki, które są wykorzystywane do zapisywania różnych danych. Hakerzy generują fałszywe wiadomości e-mail, w których umieszczają kody QR. Zeskanowanie kodu ma zagwarantować dostęp do atrakcyjnej, bezpłatnej aplikacji bankowej. Pobrane oprogramowanie jest złośliwe i służy do podsłuchiwania rozmów, przekierowywania rozmów oraz wiadomości SMS, czy do przywracania ustawień fabrycznych w telefonie.
Z tych powodów aplikacje na urządzenia mobilne należy pobierać jedynie ze sprawdzonych źródeł: AppStore, Google Play czy Widows Store. Ze względów bezpieczeństwa lepiej również nie odczytywać kodów QR nieznanego pochodzenia.

Najważniejsze zasady w trosce o bezpieczeństwo

Warto przestrzegać kilku zasad, by zadbać o bezpieczne korzystanie z bankowych aplikacji mobilnych. Po pierwsze, warto upewnić się, że nadawcą wiadomości SMS z banku faktycznie jest instytucja finansowa. Dobrze zainstalować na smartfonie antywirusa, który pochodzi z legalnego źródła. Należy również unikać logowania do banku z nieznanych urządzeń mobilnych. W ramach dobrych praktyk najlepiej wykasować z pamięci telefonu hasło do bankowości elektronicznej i inne istotne dane, a dobrym rozwiązaniem jest również założenie na telefon blokady w postaci wzoru lub specjalnego hasła. Na koniec dwie najważniejsze zasady: nie wolno logować się na rachunek bankowy, łącząc się z publicznymi, otwartymi sieciami wi-fi, oraz należy ustawić dzienny limit transakcyjny w bankowości elektronicznej.

Instytucje finansowe są zobowiązane do zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń swoich aplikacji mobilnych, więc nieustannie pracują nad ulepszaniem oprogramowania. Z drugiej strony użytkownicy aplikacji muszą być świadomi i przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas korzystania ze smartfonów i tabletów do obsługi bankowości mobilnej, by ograniczyć ryzyko zostania ofiarą cyberataku.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: