Zakupy on-line vs tradycyjne

Zakupy on-line vs tradycyjne
Zakupy on-line vs tradycyjne

Kupowanie to czynność, która jest nieodłącznym elementem życia w społeczeństwie konsumpcyjnym. Na listy zakupowe trafiają artykuły pierwszej potrzeby, ale nie tylko – coraz częściej bowiem także ogólnie dostępne dobra luksusowe. Młode pokolenia chętniej wyrzucają niż naprawiają posiadane przedmioty, dlatego zmniejsza się liczba punktów napraw różnych sprzętów, na przykład drobnych artykułów gospodarstwa domowego. Ludzie lubią kupować i robią to chętnie, tradycyjnie w sklepach lub przez Internet.

Zakupy – aspekt psychologiczny

Wiele osób traktuje zakupy przez Internet jak świetną rozrywkę, a wyjście do galerii handlowej jest dla nich wartościowym sposobem spędzania wolnego czasu. Kupowaniu najczęściej towarzyszą emocje, a nabywanie nowych przedmiotów może być nagrodą za osiągnięcia, na przykład za awans w pracy lub metodą na poprawę humoru po kłótni z szefem czy rozstaniu z bliską osobą. Zakupy zaspokajają naturalne potrzeby człowieka: bycia kimś ważnym, akceptowanym i szanowanym.

Zakupy tradycyjne

Tradycyjne zakupy wiążą się z pójściem do sklepu, dzięki czemu są dobrą okazją do wyjścia z domu. Większość sklepów obsługuje karty debetowe, zatem klient nie musi pamiętać o zabraniu z domu gotówki. Zakupy mogą być sposobem na aktywne spędzenie popołudnia oraz okazją do spotkania ze znajomymi. Co więcej, konkretny artykuł można obejrzeć, wziąć do ręki i na własne oczy przekonać się o jego jakości. Internet nie daje takiej możliwości, dlatego niektóre produkty lepiej wybierać tradycyjnie: perfumy, kosmetyki do makijażu czy dopasowane ubrania. Bardzo wielu konsumentów korzysta z możliwości przymierzenia lub obejrzenia rzeczy w sklepie, a następnie wybiera najlepszą ofertę on-line kierując się ceną.

Korzyści z kupowania on-line

W październiku 2017 roku opublikowany został raport z badania: „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”, który zawiera wyniki testów dotyczących zakupów w sieci. Do najczęściej nabywanych artykułów należą: odzież, akcesoria i dodatki oraz filmy, płyty i książki. Internauci za największy atut nabywania dóbr on-line uznali całodobową dostępność (82% badanych), co przy obecnym tempie życia nie powinno dziwić. Zakupy, które są dokonywane sieci zostały ocenione jako nieskomplikowane i wygodne. Na pewno ma na to wpływ rozwój dobrze funkcjonujących sklepów internetowych i platform sprzedażowych. Internauci doceniają również możliwość porównywania cen i wybrania najtańszej oferty tego samego produktu oraz krótszy czas, jaki muszą poświęcić na zakupy on-line w stosunku do tradycyjnej wyprawy do sklepu. Ważnym czynnikiem, który ma wpływ na zakupy w sieci, jest rozwój technologii bezpiecznych płatności internetowych. Odsetek internautów, oceniających e-kupowanie jako niebezpieczne, stale maleje i obecnie wynosi 38%.

Trendy na przyszłość

Wartość polskiego rynku e-commerce, która według prognoz ekonomicznych będzie rosnąć, to około 38 miliardów złotych. Stale przybywa Polaków korzystających ze smartfonów i możliwości, jakie daje robienie zakupów on-line oraz szybkie płatności internetowe. Niemniej jednak tradycyjne sklepy na pewno nie znikną. Po pierwsze istnieją dobra, które lepiej jest obejrzeć przed zakupem, po drugie galerie handlowe na stałe wpisały się w architekturę polskich miast. Co więcej, są one nie tylko miejscem nabywania towarów, ale również spotkań towarzyskich.

Ludzie lubią kupować, a nabywanie nowych przedmiotów traktują jak rozrywkę i sposób na poprawę humoru. Niezależnie od tego, czy jadą do sklepu, czy otwierają aplikację w swoim smartfonie, sprawia im to przyjemność i zaspokaja potrzeby psychologiczne. Dlatego liczba transakcji internetowych będzie się zwiększać, jednak galerie i sklepy wielkopowierzchniowe nie powinny na tym ucierpieć.

Zakupy on-line vs tradycyjne
Zakupy on-line vs tradycyjne
Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: