Odpowiednia ekspozycja produktów to warunek ich widoczności w wyszukiwarkach i dobry sposób na przyciągnięcie uwagi klienta. Jednym z najważniejszych elementów ekspozycji są opisy produktów. Wiele sklepów popełnia błąd, umieszczając na karcie produktu wyłącznie zdjęcia i specyfikację techniczną skopiowaną ze strony producenta. W rzeczywistości do zakupu lepiej skłaniają ciekawe, autorskie opisy. Jak przygotować takie treści, aby zostały uznane za wartościowe przez roboty wyszukiwarek, a jednocześnie były atrakcyjne dla odbiorcy?
Treści na kartę produktu
Układ treści na karcie produktu powinien być starannie przemyślany i czytelny dla klienta. Oprócz nazwy produktu, zdjęcia, ceny i dostępności na karcie powinien znaleźć się również opis główny oraz zakładka z dostępem do opisu dodatkowego. Opis główny powinien być zwięzły – około 1000 znaków wraz ze spacjami to długość wystarczająca. W klarowny sposób powinien prezentować najważniejsze, interesujące klienta informacje. Nie wolno zapominać o umieszczeniu w nim słów kluczowych. W przeciwieństwie do opisu głównego, ten dodatkowy powinien być rozbudowany i prezentować wszystkie zalety produktu. Zwykle omawia się w nim dane techniczne w zrozumiałej i przyjaznej dla klienta formie. Nie mogą to być skomplikowane dane techniczne, które mało kto zrozumie. Parametry oraz specyfikacja powinny również zostać zamieszczone w formie tabelki. W opisie dodatkowym umieszcza się frazy długiego ogona. Aby zwiększyć przejrzystość opisu, warto podzielić go na akapity i podpunkty. Im więcej treści znajdzie się na stronie, tym większe szanse na wyższą pozycję w wyszukiwarkach. Treści na karcie produktu mają za zadanie przekonać klienta do zakupu, a zatem muszą opowiadać o produkcie i opisywać jego cechy językiem korzyści. Zastępują żywego sprzedawcę w sklepie stacjonarnym, dlatego powinny być merytoryczne i zachęcające.
Jak przygotować opisy produktów?
Przygotowując opis produktu, należy zastanowić się, jakich informacji poszukują klienci. Opisy mogą uwzględniać informacje o przeznaczeniu produktu i materiału, z którego został wykonany, a ponadto informacje na temat metod jego wykorzystania. W opisie dodatkowym powinny znaleźć się wszystkie jego cechy oraz zalety, których nie omówiono w opisie głównym. Zdecydowanie niewskazane są banały oraz przymiotniki, które zastosować można do opisu każdego produktu, np. modny czy popularny. Lepiej je ominąć lub zastąpić określeniami związanymi z produktem. Jeżeli opis dotyczy swetra, oprócz informacji na temat składu dzianiny, możemy napisać, że jest miękki, puszty, lekki, odporny na mechacenie itp. W opisie tym nie wolno zapominać o słowach kluczowych! Te należy wplatać w sposób naturalny, nieprzesadny. Nie może ich być zbyt wiele! Jeśli nasycenie frazami kluczowymi będzie zbyt duże, tekst stanie się nieczytelny i trudny w odbiorze. Opis produktu ma zachęcać do zakupu, dlatego ważne jest, aby pisany był językiem korzyści. Warto więc podkreślać w nim, jakie klient odniesie korzyści, wybierając właśnie ten, określony produkt. W opisie powinien również znaleźć się kod producenta. Osoby, które poszukują konkretnego modelu, np. części samochodowej, nie wpisują w wyszukiwarce nazwy samej części lecz właśnie numer producenta. Aby całość była przyjazna dla użytkownika, zdania powinny być krótkie i proste, bez skomplikowanej terminologii. Pamiętajmy, że opisy będą czytane nie tylko przez specjalistów, ale także laików. Mają dostarczyć im poszukiwanych informacji i wyróżnić sklep na tle konkurencji. Kreatywne opisy powinny odwoływać się do wyobrażeń i emocji klienta, a ponadto odpowiadać na jego wątpliwości.
Opis produktu pod SEO
Wiele sklepów na karcie produktów wkleja gotowe opisy producenta. Treści kopiowane są źle odbierane przez Google i powodują, że pozycja sklepu w wyszukiwarce będzie niższa. Dlaczego? Ponieważ algorytmy Google identyfikują źródło tekstu. Właśnie dlatego tak ważne są autorskie, oryginalne opisy. Powielony opis producenta jest nieprzyjazny nie tylko dla robotów Google, ale także dla użytkowników. Opisuje bowiem cechy produktu fachowym, nieprzystępnym językiem, który bynajmniej nie zachęca do zakupu. A co zrobić, jeżeli w ofercie sklepu znajduje się wiele produktów różniących się jedynie drobnymi cechami? Rozwiązaniem może być opis podstawowy ze zmienną częścią końcową, opisującą daną cechę. Pozwoli to zarówno robotom, jak i klientom odróżnić poszczególne produkty. Z punktu widzenia pozycjonowania w opisach istotne są również tytuły i śródtytuły. Tytuł, czyli nazwa produktu, powinien zawierać słowa kluczowe. Nagłówek H1 musi natomiast obejmować nazwę produktu, markę producenta oraz model. Warto umieścić w nim również wyróżniającą cechę danego produktu. Przykładem jest: Sweter Belton w serek niebieski. Taki nagłówek nie tylko uwzględnia nazwę, markę, ale również cechy produktu. Śródtytuły, czyli H2 i H3 powinny zawierać odmienione słowa kluczowe.
Skuteczne, zgodne z powyższymi zasadami opisy produktów spełniają wymagania Google, a równocześnie zachęcają klienta do zakupu. Nie wolno ich zatem lekceważyć – to właśnie one mogą wpływać na decyzje zakupowe klientów! Dodatkowo wzbogacą content na stronie i pomogą zdobyć przewagę konkurencyjną na rynku.