Wychodząc potrzebom klientów naprzeciw, e-sprzedawcy wprowadzają do swych sklepów liczne udogodnienia i nowe funkcjonalności. Zaopatrują je m.in. w nowoczesne formy płatności za zakupione towary: przelewy natychmiastowe czy płatności BLIK-iem. Te, choć skutecznie zwiększają konwersję, czasem okazują się niewystarczające. By przyciągnąć i zatrzymać klienta, warto więc pójść krok dalej i stworzyć nowoczesny program lojalnościowy. Na czym polega marketing lojalnościowy i jak go wykorzystać? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu!
Marketing lojalnościowy
Celem marketingu lojalnościowego jest pozyskanie nowych oraz zatrzymanie dotychczasowych klientów. Nagradzając pożądane zachowania, internetowi sprzedawcy budują trwałe, pozytywne relacje z klientami. Stali, lojalni klienci, dzięki uzyskanej nagrodzie, przywiązują się do marki sprzedawcy i chętniej dokonują kolejnych zakupów w jego sklepie.
Programy lojalnościowe w Polsce
W Polsce z marketingu lojalnościowego korzystają zarówno sprzedawcy stacjonarni, jak i internetowi. Swoje programy lojalnościowe oferują sklepy odzieżowe, stacje paliw, restauracje, biura podróży, hipermarkety. Coraz częściej nawet drobni przedsiębiorcy decydują się na uruchomienie programu lojalnościowego dla swoich klientów. Wiedzą bowiem, że przeznaczając niewielką pulę środków finansowych na nagrody, zyskają ich zaufanie i lojalność.
Programy lojalnościowe w e-commerce
Istnieje co najmniej kilka sposobów na to, jak wykorzystać marketing lojalnościowy w e-commerce. Wielu właścicieli e-sklepów tworzy specjalne, rozbudowane programy lojalnościowe, w których klienci – po przekroczeniu puli wydatków w danym sklepie – osiągają kolejne progi wynagradzania zakupów. Chęć zdobycia lepszej nagrody i wejścia na kolejny poziom programu (i osiągnięcia określonego statusu), motywuje do większych i częstszych zakupów.
Badania pokazują, że amerykańskie przedsiębiorstwa wydają rocznie ponad 2 miliardy dolarów na programy lojalnościowe, a przeciętne, amerykańskie gospodarstwo domowe bierze udział w około 14 różnych programach. Nie we wszystkich jednak klienci są aktywni, dlatego ważne jest, by ich do tej aktywności skutecznie motywować. Firmy, które chcą się wyróżnić na tle konkurencji, coraz częściej decydują się więc nagradzać nie tylko zakupy, ale także różnego rodzaju czynności wykonywane przez klienta, np. wypełnienie ankiety lub recenzji, zapis na newsletter itp.
By wyróżnić stałych, lojalnych klientów, wiele firm tworzy programy lojalnościowe, w których ci najwierniejsi otrzymują dostęp do limitowanych, atrakcyjnych ofert. Jako pierwsi są powiadamiani o rabatach i mogą liczyć na najkorzystniejsze warunki zakupu. Często nie muszą pokrywać kosztów przesyłki i ewentualnego zwrotu, a do zamówienia otrzymują spersonalizowane upominki, wybrane na podstawie wcześniejszych zakupów i preferencji.
Programy lojalnościowe to szansa zarówno dla małych, jak i dużych sklepów internetowych. Pozwalają pozyskiwać nowych klientów i zatrzymywać obecnych, stale zwiększając zyski. Jednocześnie są doskonałym narzędziem budowy pozytywnego wizerunku marki i trwałych, opartych na zaufaniu relacji z klientami.