Porzucone koszyki spędzają sen z powiek wielu właścicielom sklepów internetowych. Baymard Institute podaje, że w 2016 klienci porzucili aż 69% wszystkich kosztów w e-commerce! Czy można coś z nimi zrobić? Jak skłonić klienta do powrotu na stronę i dokończenia zakupów? Jeśli problem porzuconych koszyków dotyczy i Ciebie, a pytania te nie są Ci obce, zapraszamy – odpowiedzi znajdziecie poniżej!
Uprość działania
Klienci dokonujący zakupów w sieci to osoby, którym zależy na błyskawicznej realizacji. Uważnie przeanalizuj ścieżkę sprzedaży i sprawdź, czy nie oczekujesz od klienta zbyt wiele, np. rejestracji czy wypełniania niepotrzebnych formularzy. Gdy zredukujesz liczbę działań, które Twoi klienci muszą wykonać, aby sfinalizować transakcję, zakupy w Twoim sklepie staną się prostsze, a liczba porzuconych koszyków ulegnie zmniejszeniu. Prawda, że proste?
Ułatw płatności
Porównujesz oferty, wybierasz idealny produkt, rejestrujesz konto, by na koniec dowiedzieć się, że płatności sklepu nie obsługują karty kredytowej – znasz ten scenariusz? Jeśli tak, zapewne wiesz, jak ważne jest, aby klient miał możliwość wyboru metody płatności. Wśród najpopularniejszych i najbardziej pożądanych znajdują się m.in. płatność BLIK, szybkie przelewy, PayU oraz PayPal. By wdrożyć je na swojej stronie, skorzystaj z CashBill – nowoczesnego systemu płatności online.
Pozwól wybrać dogodną dostawę
Dla Twoich klientów znaczenie ma nie tylko wybór szybkiej i prostej metody płatności, ale także metody wysyłki. Upewnij się więc, że mogą oni skorzystać nie tylko z usług Poczty Polskiej, ale także z firmy kurierskiej, paczkomatów czy punktu odbioru. Dla osób, które nie mogą odbierać przesyłek w miejscu pracy, to czasem jedyna opcja, by cieszyć się zakupionym towarem!
Usprawnij działanie strony
Chcąc ustalić najczęstszą przyczynę porzucania koszyków przez klientów Twojego sklepu, sprawdź, czy nie stoją za nimi względy techniczne. Może strona działa zbyt wolno? A może w formularzu pojawiają się błędy? Problemem może być również nie funkcjonowanie strony w wersji desktopowej, ale także mobilnej. Nie zapomnij, by przetestować stronę sklepu na różnych przeglądarkach – może w którejś z nich pojawia się problem? Jeśli Twój sklep posiada dedykowaną aplikację zakupową, również powinieneś zweryfikować, czy działa ona szybko i prawidłowo.
Stwórz aplikację zakupową
Szacuje się, że ponad połowa ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Dla właścicieli e-sklepów oznacza to konieczność stworzenia łatwej w obsłudze, mobilnej zakupowej platformy. Responsywna strona internetowa to za mało – dedykowana aplikacja będzie znacznie wygodniejszym rozwiązaniem. Umożliwi ona łatwe logowanie, zapamięta preferencje użytkownika i dane niezbędne do sfinalizowania transakcji, np. te dotyczące miejsca dostawy oraz sposobu płatności.
Ustal rozsądne koszty dostawy
Przyczyną porzuconego koszyka mogą być również zbyt wysokie koszty dostawy bądź dodatkowe opłaty, o których klient dowiaduje się dopiero, gdy podejmie decyzję o sfinalizowaniu transakcji. Jeśli chcesz uniknąć takich sytuacji, zadbaj o transparentne, jasne zasady i zapewnij klientom rozsądne koszty dostawy. Mając wybór pomiędzy różnymi sklepami, klienci chętniej wybierają bowiem ten, w którym koszty dostawy są niskie lub jest ona całkowicie darmowa. Możesz zaproponować ją np. w momencie, gdy wartość koszyka przekroczy określoną wartość. Jeśli nie chcesz udostępniać klientom opcji dostawy za darmo, postaw na różne warianty – zarówno te najtańsze (w których dostawa trwa dłużej), jak i nieco droższe, dzięki którym klient błyskawicznie otrzyma swoją przesyłkę.
Stosuj re-marketing
A co zrobić, jeśli powyższe punkty nie przyniosą rezultatów i klient mimo wszystko porzuci swój koszyk? Na to również mamy sposób! Jaki? Oczywiście re-marketing, a więc przypomnienie klientowi o znajdującym się w koszyku produkcie. Możesz wysłać do niego wiadomość e-mail z zachętą do zakupu (i dodatkowym rabatem) lub stworzyć specjalną re-marketingową kampanię skierowaną do osób, które nie sfinalizowały transakcji. Takie reklamy utworzysz m.in. za pomocą Google Ads. Pozwolą Ci one skutecznie docierać do klientów, którzy nie skończyli procesu finalizacji zakupów. Ważne, aby przypomnienie o znajdującym się w koszyku produktu trafiło do klienta odpowiednio wcześnie, np. godzinę po porzucenia koszyka. Możesz zasugerować klientowi kończący się czas dostępności produktu, jego ograniczoną liczbę itp. Re-marketing warto powtórzyć kilkukrotnie, w rozsądnych odstępach czasowych.
Porzucone koszyki to prawdziwa zmora branży e-commerce. Czy można je całkowicie wyeliminować? Nie, ale – jesteśmy o tym przekonani – można znacząco zmniejszyć ich liczbę, podejmując odpowiednie działania. Zapewnienie godnych zaufania metod płatności, szeroki wybór dostawy, czy stworzenie prostej w obsłudze aplikacji ułatwiającej zakupy, to tylko niektóre z nich. By odkryć pozostałe, skorzystaj z narzędzi analitycznych mierzących ruch na Twojej stronie. Dzięki nim dowiesz się, co robisz źle i gdzie popełniasz błędy, a w konsekwencji – jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków w Twoim sklepie.