Zakupy internetowe cieszą się dużą popularnością w całej Europie. Polacy szczególnie upodobali sobie tę wygodną formę nabywania produktów oraz usług. Rodzinny rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie na tle innych europejskich gospodarek. Jak kształtuje się branża zakupów internetowych w Europie i które miejsce wśród liderów rynkowych zajmuje Polska? Jakie produkty są najchętniej kupowane online w kraju nad Wisłą?
E-commerce w Europie
Według raportu „The European Ecommerce Report 2018” aż 83% mieszkańców kontynentu ma dostęp do Internetu. Największym wskaźnikiem obywateli online mogą pochwalić się państwa na północy Europy, gdzie do sieci jest podpiętych aż 95% mieszkańców. Takie kraje jak Holandia, Szwecja i Wielka Brytania mają dojrzałe bazy e-konsumentów. To oznacza, że użytkownicy są przyzwyczajeni do robienia zakupów online i chętnie korzystają z tej możliwości. Odpowiednio 82, 81 i 87% mieszkańców tych krajów kupuje produkty i usługi w Internecie. Z drugiej jednak strony takie narody jak Rumunia, Macedonia czy Czarnogóra mimo dostępu do sieci wciąż znajdują się na dole listy konsumentów e-commerce. Przeciętny Europejczyk wydaje online średnio od 100 do 499 euro, głównie na odzież i artykuły sportowe, które są na szczycie listy zakupowej. Na dolnych lokatach znajdują się artykuły komputerowe oraz zakwaterowanie podczas wczasów. Branża e-commerce w Europie w 2017 roku wygenerowała obrót w wysokości 534 mld euro. Według prognoz w 2019 roku wzrośnie o kolejne 14%.
Kto jest europejskim liderem branży e-zakupów?
W branży e-commerce wciąż widać różnice między krajami Europy Zachodniej a Wschodniej. Dostęp do Internetu, wysoki poziom zaufania społecznego oraz zaawansowana infrastruktura sprawiają, że kraje zachodnie są otwarte na e-handel, a ich mieszkańcy chętnie kupują w sieci. Kraje, których mieszkańcy najczęściej wybierają zakupy internetowe, to Wielka Brytania, Niemcy i Francja, gdzie wydatki per capita są dosyć wysokie, a e-kupowanie cieszy się w społeczeństwie dobrą opinią. Drugie miejsce pod względem dynamiki wzrostu e-commerce zajmuje Europa Centralna.
Jak na tle Europy wypada Polska?
Polski rynek e-commerce rośnie bardzo szybko. Jeśli sprawdzą się aktualne prognozy, to w 2019 roku zanotuje wzrost o kolejne 25%, dzięki czemu osiągnie poziom Szwajcarii i będzie wart więcej niż sektor e-handlu w Belgii. Polska rozwija się nie mniej dynamicznie niż Rumunia i Bułgaria, u których spodziewany wzrost to 30%. Z zakupów przez Internet korzysta obecnie około 60% Polaków. To jednak mało w porównaniu z udziałem na poziomie 80-90% rynku e-commerce w ogólnym handlu w Europie Zachodniej. W Polsce wciąż największą obawę budzi bezpieczeństwo płatności online. Aż 47% polskich przesyłek jest dostarczanych z opcją „za pobraniem”, a ta forma dostawy nie funkcjonuje w Europie! Rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy działają w branży e-commerce, może być powierzenie obsługi płatności zewnętrznym partnerom. Bardzo dobrą ofertę dla swoich klientów przygotowała firma CashBill, która proponuje różne metody płatności, czuwa również nad prawidłowym przebiegiem i bezpieczeństwem transakcji.
Jakie produkty Polacy najchętniej kupują online?
W 2018 roku jedynie 22% respondentów badania opublikowanego w raporcie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” Izby Gospodarki Elektronicznej i Mobile Institute wskazało tradycyjne sklepy jako ulubione miejsce, w którym robią zakupy. To spadek o 10 p.p. w ciągu 12 miesięcy! Polacy najchętniej zamawiają z Internetu: książki, filmy oraz muzykę. Powodzeniem cieszą się, tak jak w Europie, sprzęt elektroniczny i turystyka. Dużą popularność zyskała również odzież, w tym zakupy total look, czyli kupowanie online gotowych zestawów odzieży. Jedynie żywność wciąż pozostaje na końcu polskiej listy najchętniej zamawianych w Internecie produktów. Wciąż niewielu Polaków decyduje się na zakupy od zagranicznych detalistów, chociaż rośnie popularność takich platform zakupowych jak Amazon czy AliExpress.
Polska bez wątpienia znalazła się w grupie liderów wzrostu branży e-commerce. Rynek zakupów i usług internetowych rozwija się w kraju nad Wisłą bardzo dynamicznie, oferując szybkie i wygodne transakcje, które w krajach takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francją są od wielu lat standardem.