Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej trwa dosłownie chwilę i ogranicza się do wypełnienia prostego formularza. Sklep internetowy można zacząć działać po uruchomieniu podstawowej witryny i utworzeniu niewielkiego magazynu. Nieco więcej wiedzy i zaangażowania wymaga wskazanie formy opodatkowania dla prowadzonego biznesu. Jaka forma będzie najlepsza dla osób samozatrudnionych, stawiających pierwsze kroki w e-handlu?
Ryczałt, gdy nie ma kosztów
To jedna z najprostszych i najbardziej opłacalnych form opodatkowania dla sklepu internetowego. W przypadku sprzedaży towarów lub usług przez Internet stawka wynosi jedynie 3% i jest naliczana od przychodu. Ryczałt sprawdza się bardzo dobrze, gdy sklep nie generuje wysokich kosztów, ponieważ wybierając tę formę opodatkowania, nie można ich odliczyć.
Dla kogo ryczałt ewidencjonowany?
Dla sklepu internetowego, który sprzedaje towary z wysoką marżą i produkty hand made, oraz dla wszystkich przedsiębiorców, którzy szukają prostej formy rozliczania swoich podatków ryczałt oto bardzo dobry wybór. W przypadku ryczałtu trzeba pamiętać, by regularnie ewidencjonować sprzedaż. Można to robić w formie prostej tabeli.
Kto nie skorzysta z ryczałtu?
Nie wszyscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z ryczałtu. W przypadku e-biznesów wykluczona jest sprzedaż części pojazdów mechanicznych, nie można również uzyskiwać przychodów z reklamy. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili już działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, oraz ci, których przychody przekroczyły 150 000 euro, nie będą mogli wybrać ryczałtu. Tę formę opodatkowania powinny przemyśleć również osoby, które chcą rozliczać się wspólnie z małżonkiem. Ryczałt wyklucza taką możliwość. Chociaż stawka podatku wynosząca 3% jest bardzo atrakcyjna, nie skorzystają z niej również przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników oraz kupują towary, bowiem generują co miesiąc wysokie koszty w swoim e-sklepie. W takiej sytuacji korzystniejsze będzie opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Zasady ogólne – liczne ulgi dla przedsiębiorcy
To bardzo opłacalna forma, o ile nie zostanie przekroczony pierwszy próg dochodowy, który wynosi 85 528 złotych. Do tej kwoty przedsiębiorca jest objęty stawką w wysokości 18%, a każda złotówka powyżej oznacza 32% podatek. To bardzo dobra forma dla właścicieli sklepów internetowych, ponieważ mogą odliczać od przychodu koszty związane z wydatkami poniesionymi na działalność gospodarczą oraz obowiązują ich liczne ulgi podatkowe. Można odliczyć między innymi wydatki poniesione na korzystanie z Internetu. Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych mogą rozliczać się wspólnie ze małżonkiem. Co więcej, dotyczy ich również odliczenie kwoty wolnej od podatku. Ich obowiązkiem jest prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz wpłacanie co miesiąc do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Kolejną formą opodatkowania jest podatek liniowy.
Podatek liniowy, czy to się opłaca?
To stała składka w wysokości 19%, która jest naliczana od dochodu. Rozliczenie podatkiem dochodowym jest obowiązkowe dla podmiotów zarejestrowanych jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne oraz komandytowo-akcyjne. Na podatek liniowy mogą zdecydować się także przedsiębiorcy, których roczny dochód znacznie przekracza 85 528 złotych i – w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych – znaleźliby się w drugim progu z 32% stawką podatku. Wybierając tę formę, warto jednak pamiętać, że przestaną być odliczane niektóre ulgi. Po wybraniu najkorzystniejszej formy opodatkowania e-przedsiębiorcy muszą również podjąć decyzję, czy chcą rejestrować się w VAT.
Czy każdy e-sprzedawca musi zarejestrować się w VAT?
Obowiązek zgłoszenia do VAT ciąży na tych przedsiębiorcach, którzy handlują towarami objętymi akcyzą oraz wyrobami z metali szlachetnych. W przypadku pozostałych podmiotów warto zastanowić się, kto jest klientem sklepu internetowego – osoby fizyczne czy firmy? Czy klienci oczekują faktury VAT, czy wystarczy im tradycyjny paragon? Zgłoszenie do VAT nie jest opłacalne dla rzemieślników czy małych wytwórców, którzy za pośrednictwem witryny internetowej sprzedają swoje produkty osobom prywatnym. Duże sklepy, które kupują towar na fakturę VAT, powinny poważnie zastanowić się nad możliwością rozliczenia podatku od towarów i usług. Sklepy, których klientami są podmioty z sektora B2B, powinny zgłosić się do VAT.
Wybór formy opodatkowania dla sklepu internetowego to ważna decyzja, którą trzeba podjąć po przeanalizowaniu zalet i wad każdego rozwiązania. Warto również zastanowić się nad opłacalnością zgłoszenia do VAT.