Jak wykorzystać eko-trendy w e-commerce?

Jak wykorzystać eko-trendy w e-commerce?
Jak wykorzystać eko-trendy w e-commerce?

Ochrona środowiska to temat, który w ostatnich latach wzbudza coraz większe zainteresowanie oraz społeczne zaangażowanie. Obojętna wobec niego nie pozostaje również branża e-commerce, a eko marketing staje jednym z najgorętszych trendów. W jaki sposób wykorzystać zainteresowanie sprawami ochrony środowiska I dlaczego warto to zrobić?

Czym jest eko-marketing i jaki ma wpływ na wizerunek marki?

Środowisko naturalne i jego ochrona to obecnie jeden z najważniejszych problemów społecznych. W każdej dziedzinie życia promowane są postawy mające na celu zatrzymanie postępujących zmian klimatycznych i degradacji przyrody, a światowe media mówią wprost o klimatycznej katastrofie. Eko-idee dotyczą zwłaszcza krajów wysoko rozwiniętych, a propagowanie ich stało się silnym trendem w branży e-commerce. Eko-marketing to takie działania marketingowe, które uwzględniają proekologiczne upodobania i oczekiwania klientów. Chociaż moda na eko est bardzo popularna, eko-marketing nie zawsze okaże się trafiony. Przed wprowadzeniem jego działań należy zweryfikować, czy eko-idee są ideami klientów. Jeśli nie, eko-merkting może być zupełnie nieskuteczny. Kiedy zatem warto z niego skorzystać? Gdy mamy do czynienia z grupą docelową, której bliska jest troska o przyrodę i środowisko. Wówczas eko-postawa sklepu internetowego zostanie doceniona, a jego wizerunek z pewnością wzrośnie.

W jaki sposób wprowadzić eko-trendy w e-commerce?

Jeżeli marka ma pewność, że działania proekologiczne zostaną pozytywnie przyjęte przez jej odbiorców, może skorzystać z wielu sposobów na wprowadzenia eko-marketingu. Co istotne, jej działania nie mogą być pozorne, czy udawane. Powinny również przynosić firmie wymierne korzyści. W pierwszej kolejności warto przeanalizować sam produkt – jego skład, sposób wytwarzania, wpływ na środowisko. Nawet naturalny może bowiem być uzyskiwany w nieprzyjazny środowisku sposób. Przykładem są popularne ciasteczka z dodatkiem oleju palmowego, którego pozyskiwanie przyczynia się do wycinania lasów Amazonii. Kolejną kwestią jest sposób wytwarzania. Czy nie łączy się z dużą emisją zanieczyszczeń? Czy po zużyciu produktu można go poddać recyklingowi? Jak długo będzie się rozkładał i jaki będzie miał miał wpływ na przyrodę? Czy produkt testowany jest na zwierzętach? Warto odpowiedzieć sobie na te pytania i rozważyć zmianę składników produktów na inne, nieobciążające środowiska. Mogą to być składniki pochodzące od producentów przestrzegających norm ekologicznych lub wprowadzających proekologiczne usprawnienia produkcji. Nawet jeżeli takie produkty okażą się droższe od standardowych, istnieje duża szansa, że klienci skłonni będą zapłacić za nie więcej. Kolejnym sposobem na wprowadzenie eko-działań jest zmiana sposobu pakowania. Wiele firm wprowadziło opakowania biodegradowalne oraz łatwo poddające się recyklingowi. Zamiast pakowania przesyłki w folię, styropian, strecz i reklamówki, stosuje się np. szary papier, lniane woreczki czy wytworzone z naturalnych tworzyw opakowania. Warto poszukać materiałów pochodzących z recyklingu, jak np. wełna drzewna. Na rynku dostępne są wypełniacze do paczek w pełni biodegradowalne. Doskonałym i tanim materiałem są ścinki z niszczarki. Plastikowe butelki można zmienić na szklane wielorazowego użytku, a nawet wykonane z materiałów roślinnych. Również proces dystrybucji może być sposobem na wykorzystanie eko-trendów. To, w jaki sposób paczka dociera do klienta, ma bowiem wpływ na zużycie paliwa i emisję spalin.

Inne sposoby na wykorzystać eko-trendy w e-commerce

Wykorzystanie eko-trendów w branży e-commerce pozwala budować pozytywny wizerunek marki. Z tego powodu wiele firm promuje postawy proekologiczne i bierze udział w ekologicznych akcjach społecznych. Możliwości w tym zakresie jest bardzo wiele. Marka może samodzielnie wyjść z inicjatywą lub wesprzeć już działającą fundację bądź akcję charytatywną. Przykładem jest m.in. sadzenie drzew – tak, jak zrobiła to marka Żywiec Zdrój. Branża e-commerce może też wspierać materialnie ogólnokrajowe lub lokalne działania proekologiczne, kampanie edukacyjne i inne akcje z zakresu ochrony środowiska. W wielu przypadkach wystarczą kroki, które nie kosztują zbyt wiele, a znacząco wpływają na wizerunek firmy. O każdym z nich warto informować za pośrednictwem różnych kanałów, w tym mediów społecznościowych. Kontakt z klientem, np. na Facebooku, może posłużyć do zachęcania do ekologicznych zachowań konsumenckim oraz uczyć prawidłowej segregacji odpadów, a ponadto uświadamiać i uwrażliwiać na sprawy środowiska i ekologii. Wszystkie te działania i ich wyniki mogą zostać wykorzystane w kampaniach reklamowych. Liczba świadomych klientów powiększa się z roku na rok. Coraz więcej osób poszukuje produktów naturalnych i ekologicznych. I chociaż ich ceny zazwyczaj są wyższe od produktów masowych, stają się dla klientów coraz bardziej atrakcyjne. Dla wielu z nich ważne jest bowiem to, aby sklep uwzględniał ich potrzeby i przekonania oraz by podejmował proekologiczne działania.

Wraz ze wzrostem ekologicznej świadomości ekologia w branży e-commerce ma coraz większe znaczenie. Chcąc zyskać przewagę nad konkurencją i zdobyć lojalność klienta, nie wolno jej lekceważyć! Tym bardziej, że nie tylko e-commerce czerpie z eko-trendów korzyści – troska o środowisko opłaca się każdemu z nas!

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: