Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością wyboru specjalnego oprogramowania. Umożliwia ono sprawne zarządzanie produktami, magazynem, sprzedażą, obsługą klienta oraz treściami dodawanymi na stronę. Wybór jednak wcale nie jest taki prosty, a mnogość dostępnych rozwiązań bynajmniej go nie ułatwia. Jak go zatem dokonać? Która platforma będzie najlepsza? Jeśli pytania te zadajecie sobie i Wy, zapraszamy – poniższe omówienie dostępnych platform pomoże Wam znaleźć na nie odpowiedź!
Platformy SaaS
Software as a Service to platforma utrzymywana w chmurze firmy, która jest jej właścicielem i udostępnia ją w formie abonamentu miesięcznego lub rocznego. Właściciel sklepu nie musi inwestować w serwer. Otrzymuje do dyspozycji gotową platformę, którą w pewnym stopniu może dostosowywać do swoich potrzeb. Ma do dyspozycji szablony i moduły, przy pomocy których zmienia wygląd i funkcjonalność sklepu. Chociaż sklep może działać natychmiast po wykupieniu abonamentu, platforma SaaS wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Może bowiem brakować jej niektórych potrzebnych modułów oraz funkcji. Rozwiązania dostępne na tej platformie wykorzystują również inni, przez co sklep ma mniejsze możliwości zdobycia konkurencyjnej przewagi. Platforma SaaS jest jest rozwiązaniem odpowiednim dla małych sklepów o niewielkim asortymencie. Przy dużej ilości produktów mogą pojawić się problemy z wydajnością sklepu. Niewątpliwą zaletą platform SaaS jest niski koszt i szybkość wdrożenia sklepu. Koszt abonamentu jest bardzo zróżnicowany. Najtańsze platformy oferują sklepy już od 50 zł miesięcznie.
Platformy Open-Source
Kategoria ta obejmuje systemy dedykowane sklepom oraz te, które służyły do zarządzania treścią i zostały dostosowane do prowadzenia sklepów internetowych. W przeciwieństwie do platform SaaS, platformę Open-Source można dowolnie modyfikować. Jest to możliwe dzięki temu, że właściciel sklepu ma pełen dostęp do kodu – to od Was zależy więc, jakie zainstalujecie moduły i narzędzia. Ich liczba uzależniona jest od rodzaju płatności. Właściciel sklepu nie płaci za platformę i licencję. Sam natomiast instaluje moduły w sklepie. Musi się jednak liczyć z kosztem hostingu, który dla małego sklepu wynosi około kilkuset zł na miesiąc, a w przypadku dużych sklepów – nawet kilka tysięcy. Konieczna jest także wiedza techniczna i umiejętność programowania. Szybkość działania sklepu uzależniona jest od wybranego hostingu.
Platformy na płatnej licencji
Z tego rodzaju platform korzystają największe sklepy w sieci, gdyż rozwiązanie to wiąże się z dużym wydatkiem. W zamian za opłaty roczne powyżej 75 tys. zł sklep otrzymuje najbardziej rozbudowane platformy. Dodatkowo konieczne jest wniesienie jednorazowej opłaty za wdrożenie, które może trwać nawet kilka miesięcy. Sklep otrzymuje oprogramowanie pozwalające na obsługę wielu zamówień równocześnie i liczne narzędzia. Platformy te zapewniają szybkość i stabilność oraz bardzo rozwinięte funkcje. Sklep można dowolnie rozwijać, lecz wymaga to własnego działania lub zatrudnienia specjalistycznej agencji. Platforma gwarantuje wysokie bezpieczeństwo.
Platformy dedykowane
Platformy dedykowane mogą być oparte na gotowych CMS-ach lub napisane specjalnie dla sklepu, oparte na nowoczesnych frameworkach. Właściciel sklepu składa zamówienie w agencji interaktywnej, która przygotowuje dla niego sklep. Rozwiązanie to nie należy jednak do najtańszych i wymaga ciągłej współpracy z agencją, która wykonuje wszelkie prace programistyczne na stronie. System musi być stale rozwijany i aktualizowany, dlatego najczęściej zmiana agencji jest czasochłonna i wiąże się ze sporymi kosztami. W systemach dedykowanych nie ma gotowych modułów – każdą nową funkcjonalność trzeba pisać od początku. Istnieje jednak możliwość stworzenia wyjątkowego, spełniającego wszystkie oczekiwania sklepu.
Którą platformę wybrać?
Dla osób, które nie dysponują dostatecznym budżetem lub nie chcą inwestować zbyt dużo, dobrym wyborem będzie platforma SaaS lub Open-Source. Ta pierwsza zdaje się być najlepszym wyborem dla tych, którzy nie posiadają kompetencji programistycznych. Platformy dedykowane i te na płatnej licencji sprawdzą się natomiast w przypadku dużych i doświadczonych użytkowników. Dla firm z dużą ilością usług i produktów sklep szyty na miarę może być idealnym wyborem. Chociaż taka platforma wymaga sporych nakładów, zapewnia dużą skuteczność. Zanim zdecydujecie, który system wybrać, sprawdźcie i porównajcie dostępne możliwości. Pod uwagę bierzcie nie tylko koszty, ale także liczbę możliwych do zainstalowania wtyczek i modułów. Weźcie je pod uwagę i zastanówcie się, które z nich będą Wam potrzebne. Pamiętajcie też, że nie każda platforma pozwala na dowolne ustawianie modułów. Przed podjęciem decyzji warto również upewnić się, że platforma ma wbudowany blog, który w przyszłości pozwoli zwiększać ruch na stronie.
O czym jeszcze warto pamiętać? M.in. o tym, aby sprawdzić, czy wybrana platforma umożliwia sprzedaż wielokanałową, z jakimi pośrednikami firm kurierskich jest zintegrowana oraz czy daje możliwość modyfikacji poprzez panel administracyjny.
Wybór platformy e-commerce nie jest prosty. Dokonując go, sugerujcie się przede wszystkim potrzebami Waszego sklepu. Nie lekceważcie również Waszych planów i ambicji dotyczących jego rozwoju. Czy wybrana platforma będzie w stanie sprostać im za kilka lat? Upewnijcie się, że odpowiedź na to pytanie brzmi „tak”.