Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży na rynkach zagranicznych? 5 aspektów, na które warto zwrócić uwagę

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży na rynkach zagranicznych? 5 aspektów, na które warto zwrócić uwagę
Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży na rynkach zagranicznych? 5 aspektów, na które warto zwrócić uwagę

Polski rynek e-commerce znajduje się w fazie wzrostu od kilku lat. Dla wielu przedsiębiorców sprzedawanie online produktów lub usług w Polsce generuje jednak zbyt małe przychody. Szukając możliwości rozwoju, właściciele firm zastanawiają się nad sprzedażą na rynkach zagranicznych. Jak właściwie przygotować swój e-biznes do zagranicznej ekspansji? Oto 5 aspektów, na które warto zwrócić uwagę.

Po pierwsze, przepisy prawa

Zastanawiając się nad wprowadzeniem w życie pomysłu sprzedaży za granicę, warto pierwsze kroki skierować po poradę prawną. W krajach Unii Europejskiej przepisy są spójne, a obowiązki sprzedawcy i kupującego określa dyrektywa konsumencka. Warto pamiętać, że w UE obowiązuje zakaz dyskryminacji cenowej oraz zakaz geoblokowania. To oznacza, że kraj zamieszkania konsumenta stanowi czynnik, który nie może mieć żadnego wpływu na ceny produktów i usług. Nie wolno również ograniczać klientom dostępu do stron, produktów i usług ze względu na lokalizację użytkownika. Przepisy unijne znacznie ułatwiają, a przede wszystkim ujednolicają handel transgraniczny. W przypadku sprzedaży do krajów, które nie należą do UE, warto szczegółowo zapoznać się z ustawami regulującymi e-handel. Równie ważna co przepisy jest znajomość lokalnej kultury.

Po drugie, znajomość lokalnej kultury

Poważną barierą, która uniemożliwi odniesienie sukcesu na zagranicznym rynku, może być odmienna kultura. Przedsiębiorca powinien wykazać się jej znajomością lub skorzystać z pomocy kogoś, kto jest obeznany z zasadami współpracy i handlu w innym kraju. Może okazać się, że hasła, które w Polsce są skutecznymi narzędziami wspierającymi sprzedaż, za granicą będą niezrozumiałe. Należy również unikać sformułowań, które mogą zostać uznane za niegrzeczne, niestosownych kolorów czy symboli. W ekstremalnych przypadkach może okazać się, że logo czy layout strony internetowej sklepu wymagają zmiany, by lepiej dopasować go do oczekiwań zagranicznych klientów. Różnice między krajami można szybko zauważyć i wynikają także z innych preferencji dotyczących płatności. Warto wdrożyć na swojej stronie profesjonalny system do obsługi płatności – taki jak na przykład Cashbill, dzięki któremu zagraniczni e-konsumenci będą mogli zapłacić za zakupy szybko i wygodnie. Istotna jest również polityka cenowa sklepu czy wybór bezpiecznych płatności.

Po trzecie, polityka cenowa

Polacy bardzo lubią wszelkie gratisy i promocje. Dodawanie prezentów do zakupów jest rzadko spotykane w Niemczech – duże koncerny nie wprowadzają takich bonusów dla swoich klientów. Na etapie planowania polityki cenowej warto zastosować benchmarking – przyjrzeć się, jakie działania w zakresie ustalania polityki cenowej oraz konkretnych cen podejmuje zagraniczna konkurencja. Trzeba również śledzić, jak układają się ceny. Sprzedawanie w bardzo niskich cenach produktów, które za granicą zostaną uznane za tanie, może budzić skojarzenie ze złą jakością. Z drugiej strony zawyżanie ceny może uniemożliwić skuteczne wejście na nowy rynek. Polityka cenowa to jedno, ważny jest także wygląd i funkcjonalność platformy sprzedażowej.

Po czwarte, funkcjonalność sklepu

Sklep internetowy powinien być wygodny i funkcjonalny dla jego użytkowników. Dla polskiego przedsiębiorcy oznacza to konieczność spełnienia zagranicznych standardów i trafienia w nieznane, zagraniczne gusta. Warto zapoznać się z funkcjonalnością rodzimych e-sklepów, które odniosły sukces na lokalnym rynku. To dobry sposób, by poznać obowiązujące w danym regionie trendy i zaprojektować sklep, z które codzienne korzystanie będzie przyjemnością dla klientów. Ważnym czynnikiem, który ma wpływ na jakość świadczonych usług, jest logistyka – obsługa zwrotów i zamówień.

Po piąte, obsługa zamówień i zwrotów

W przypadku sprzedaży za granicę i wysyłania towaru z polskiego magazynu trzeba nawiązać współpracę z rzetelnym dostawcą. Ważne, by zamówienia docierały w możliwie jak najkrótszym czasie, a obsługa prezentowała wysoki poziom. Im więcej opcji przesyłki – dostawa do domu, odbiór w punkcie – tym większe prawdopodobieństwo, że zagraniczny klient zdecyduje się na zakup. Równie ważne jest to, jak sklep realizuje politykę zwrotów. W przypadku dużych odległości, braku magazynów przyjmowanie zwrotów może okazać się dość kosztowne. Warto sprawdzić tę opcję przed uruchomieniem sprzedaży w sklepie.

Do sprzedaży na rynkach zagranicznych trzeba się dobrze przygotować. Nieco łatwiejsze będzie uruchomienie sklepu dla klientów z krajów Unii Europejskiej. Wciąż jednak bariery kulturowe – w tym preferencje użytkowników – oraz logistyka mogą stanowić wyzwanie dla polskiego przedsiębiorcy.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: