Zespoły marketingowe w firmach regularnie badają zachowania klientów. Na ich podstawie starają się przewidzieć, co będzie modne i popularne w nadchodzących sezonach. Równolegle prowadzą ogólne badania marketingowe, których wyniki mają pomóc w odkryciu trendów. Jak w takim razie zdaniem Polaków będą wyglądały zakupy przyszłości? Czy szala przechyli się na korzyść e-commerce, czy tradycyjnego handlu i co mają na ten temat do powiedzenia przedstawiciele sektora B2B?
Polacy o przyszłości zakupów internetowych
Ponad połowa respondentów, która wzięła udział w projekcie badawczym „Sklepy przyszłości”, zrealizowanym przez AdRetail i BLIK, określiła, że Polacy są otwarci na nowe technologie i rozwiązania, jeśli chodzi o robienie zakupów. Ankietowanych zapytano o kwestie przyszłości – jak za 15–20 lat będą wyglądały sklepy i handel. Niemal 1/4 badanych uważa, że zakupy przeniosą się do Internetu, co spowoduje spadek liczby sklepów stacjonarnych. Tradycyjne punkty handlowe zaczną pełnić funkcję show roomów, w których klienci będą jedynie oglądali towary przed ich zamówieniem w e-sklepach. Co 4. Polak jest zdania, że zakupy online będą realizowane poprzez kanały społecznościowe. W e-sklepach przyszłości główne hasło zabrzmi: przyjazna, intuicyjna obsługa, a platformy będą bardzo szybko rozwijać się. Zdaniem badanych e-sprzedawcy dostosują również metody płatności. Wielu badanych prognozuje rozwój e-sklepów oraz powiększenie gamy produktów dostępnych online.
Trendy dla zakupów stacjonarnych zdaniem Polaków
Zakupy przyszłości w tradycyjnych sklepach również mają swoich zwolenników. Zdaniem 19% badanych Internet będzie wykorzystywany do porównywania ofert i gromadzenia informacji oraz opinii o produktach, ale obrót handlowy zrealizuje się w sklepach. Niemal 1/3 respondentów badania określiła, że w przyszłości – za 15–20 lat, Polacy wciąż chętnie będą kupować w tradycyjnych punktach. Zmienią się jednak same sklepy. Te niewiele będą miały wspólnego z lokalnymi osiedlowymi budkami, a nawet dobrze znanymi marketami. Jak Polacy wyobrażają sobie stacjonarne sklepy przyszłości? Wskazują, że będą to miejsca naszpikowane nową technologią, gdzie pracownika zastąpią intuicyjne systemy, doskonale radzące sobie z realizacją zamówień oraz bieżącą obsługą.
Przyszłość zakupów w sektorze B2B online i offline
Duży udział w rozwoju e-commerce ma sektor B2B, dlatego zdanie jego przedstawicieli ma również duże znaczenie w kształtowaniu trendów. Respondenci badania opracowanego w 2018 roku przez E-point („Proces zakupowy w B2B”) określili, że w ciągu najbliższych 3 lat wzrośnie ilość rzeczy kupowanych online. 62% badanych jest przekonana, że utrzyma się dynamiczny rozwój e-commerce, a ponad połowa produktów będzie zamawiana w sieci. Jak wyobrażają sobie rozwój sektora B2B? Ich zdaniem firmy zaczną korzystać z zaawansowanych rozwiązań IT, które zautomatyzują proces zakupowy. Klienci staną się bardziej niezależni – wiele informacji będą pozyskiwać i weryfikować samodzielnie. Cały rynek dostosuje się od oczekiwań klientów, oferty staną się bardziej spersonalizowane, a sektor B2B sięgnie po narzędzia z sektora B2C. Stale rosnąca konkurencyjność w sektorze B2B sprawi, że przedsiębiorstwa skoncentrują swoje działania na utrzymaniu klienta. Zostanie również położony nacisk na właściwą opiekę posprzedażową. Tym samym zwiększą się standardy obsługi w sklepach fizycznych i stacjonarnych. Bardzo ważne będzie udostępnianie coraz mniej skomplikowanych sposobów płatności.
Analizowanie bieżących zachowań konsumenckich ma pomóc przedsiębiorcom w dostosowaniu oferty do oczekiwań klientów. Jak pokazują wyniki przeprowadzonych badań, zarówno w średnim okresie (3 lata) oraz długim (15–20 lat) prognozuje się rozwój nowoczesnych technologii i koncentrację na potrzebach klienta. Te dwa trendy mają szansę wpłynąć na funkcjonowanie sklepów tradycyjnych i platform internetowych.