E-mail marketing to jeden z tych kanałów komunikacji z klientem, którego nie wolno lekceważyć. Odpowiednio wykorzystany, może bowiem przynieść wymierne korzyści: zwiększać sprzedaż, budować lojalność klientów i zdobywać przewagę na rynku. W jaki sposób wykorzystać jego możliwości? Jak tworzyć wiadomości, które klienci będą chcieli czytać?
Strategia
Przed przystąpieniem do rozsyłania maili należy opracować plan działania. Musi on być przemyślany i spójny z innymi działaniami marketingowymi firmy. Na początek należy ustalić grupę docelową: jaki jest jej wiek, status materialny, język komunikacji, zainteresowania. Określenie grupy odbiorców umożliwia poznanie jej potrzeb, a także dostosowanie formy i języka wysyłanych wiadomości. Wiedząc, jakie są oczekiwania klientów, jesteśmy w stanie tworzyć przemyślane strategie działań. Warto dokładnie określić, jak często i w jakich godzinach najkorzystniej będzie wysyłać wiadomości, jaką powinny mieć one formę graficzną i jakie zawierać treści. Po przemyśleniu tych zagadnień możemy przygotować szkice wiadomości i wybrać program do wysyłki. Warto od razu zdecydować, jakie narzędzia pomogą w analizie skuteczności mailingu.
Określenie celu
Skuteczny e-mail marketing pozwala budować pozytywny wizerunek marki, informuje o produktach, promocjach i nowościach. Aby tak jednak było, każda wysłana wiadomość powinna mieć ustalony cel. Jeżeli planujemy dla naszych klientów akcję promocyjną, wiadomość e-mail nie powinna omawiać innych produktów i tematów poza promocją – to ona powinna być głównym celem mailingu. Gdy oferujemy klientowi zniżki, piszmy o zniżkach, gdy wprowadzamy nowy produkt, którym chcemy się pochwalić – na nim skoncentrujmy swą uwagę. Komunikat dla klienta musi być zwięzły i konkretny, w przeciwnym razie szybko go znudzi, a wiadomość wyląduje w koszu. Nie omawiajmy zbyt szeroko zalet promowanego produktu, nie rozwodźmy się nad jego specyfikacją – wystarczy krótki, zachęcający komunikat o promocji, wysokości zniżki oraz czasie, w którym można z niej skorzystać. Bardzo ważne jest, aby określić rodzaj adresata. Czy chcemy dotrzeć do nowego klienta, piszemy do naszych stałych odbiorców, czy też raczej zależy nam na tym, aby przekonać do siebie tych, którzy zrezygnowali z zakupów w naszym sklepie? Wiadomość do każdej z tych grup powinna wyglądać inaczej.
Adresat
Wiadomość, przy pomocy której chcemy dotrzeć do nowego klienta, już od pierwszej chwili musi go zainteresować i przyciągnąć jego uwagę. W przypadku nowych odbiorców, świetnie sprawdzi się wiadomość powitalna ze specjalnym rabatem. Jeśli piszemy do naszych stałych klientów, w tytule wiadomości możemy poinformować o promocji dedykowanej wyłącznie użytkownikom zarejestrowanym na naszej stronie. W ten sposób nie tylko zachęcimy ich do otwarcia wiadomości, ale też zyskamy ich zaufanie i lojalność. Firmy wysyłają swoim klientom wiadomości z okazji różnych specjalnych okoliczności, np. rocznicy działalności, urodzin klienta czy świąt. Każda z nich jest skutecznym sposobem na przypomnienie o sobie. Kolejną grupą są klienci, którzy w przeszłości korzystali z usług sklepu i interesowali się jego ofertą, ale już dawno nie dokonali w nim żadnego zakupu. Odpowiednio przygotowana wiadomość może skłonić ich do odwiedzania sklepu.
Wygląd e-maila i treść
Wysyłane wiadomości muszą mieć atrakcyjną formę wizualną oraz ciekawą treść. Niedopuszczalne jest wysyłanie e-maila pełnego błędów stylistycznych, ortograficznych lub po prostu nieestetycznego. Zbyt długie zdania i nadmiar treści również mogą zniechęcić odbiorcę. Warto podzielić wiadomość na sekcje, z których najbardziej będzie się rzucać w oczy informacja najciekawsza. Ważna jest spójność stylistyczna i kolorystyczna mailingu. Jeżeli w wiadomości są zdjęcia lub obrazki, powinny być one odpowiednio dobrane. Treść nie może być słabo widoczna i nieczytelna. Prosta, estetyczna i zwięzła wiadomość, napisana językiem korzyści, zachęci do czytania. Wiadomości powinny być spersonalizowane zarówno pod względem treści, jak i formy komunikatu do odbiorców.
Analiza i wnioski
Przed masową wysyłką e-maili warto przeprowadzić wysyłkę testową. Programy do e-mail marketingu wyposażone są w różnego rodzaju funkcjonalności. Automatyzacja to nie tylko oszczędność czasu i zasobów, ale także dobry sposób na analizę skuteczności kampanii. Daje możliwości, których nie mamy, gdy wysyłamy wiadomości ręcznie. Pozwala na ocenę zaangażowania klienta na podstawie jego zachowań. Nie zawsze efekty e-mail marketingu widoczne są natychmiast, jednak dzięki dokonanej analizie możemy stale je monitorować i wprowadzać zmiany oraz optymalizować prowadzone kampanie. Dzięki temu będą one jeszcze skuteczniejsze!
Nowoczesne narzędzia do e-mail marketingu pozwalają wysyłać klientom atrakcyjne, ciekawe i spersonalizowane wiadomości. Umożliwiają również śledzenie efektów oraz nieustanny rozwój podejmowanych działań. Są doskonałym narzędziem promocji, sprzedaży i budowy wizerunku marki. Pamiętajmy jednak, aby korzystać z nich z głową i nie zasypywać klienta nadmiarem wiadomości.