Branża e-commerce z roku na rok coraz dynamiczniej się rozwija. Konkurencja na rynku sukcesywnie się zwiększa, a klienci mogą wybierać spośród szerokiej puli sklepów internetowych. Jak ocenić, gdzie warto zrobić zakupy? Wyjaśniamy, dlaczego powinno się zwracać uwagę na opinie o sklepie internetowym oraz w jaki inny sposób można sprawdzić jego wiarygodność!
Dlaczego warto sprawdzać opinie o sklepie internetowym?
Większość internautów chcąc kupić jakiś produkt online, po wpisaniu określonej frazy wybiera jeden ze sklepów z wyników wyszukiwania. Sporo osób składa też zamówienia na stronach, które skądś kojarzy, np. z reklam lub polecenia kogoś znajomego czy innego internauty (np. z postu na forum albo w grupie dyskusyjnej). W obu przypadkach nigdy nie ma się stuprocentowej pewności, że będzie się zadowolonym z transakcji. Z tego względu wiele osób przed zakupem sprawdza opinie o sklepie internetowym – im jest ich więcej, tym więcej danych na jego temat da się uzyskać.
Przy okazji kupowania produktów z nieznanej strony zawsze istnieje ryzyko, że np. zamówienie będzie długo realizowane, dostawa się przedłuży czy artykuły zostaną niewłaściwie skompletowane. Niestety, w Sieci da się też trafić na oszustów. Często e-klienci zaczynają szukać dodatkowych informacji dopiero w momencie, gdy coś ich zaniepokoi (np. zamówienie nie dotarło, sklep nie odpowiada). Z tego względu przed zakupem dobrze jest sprawdzić opinie innych klientów.
Jak podchodzić do opinii publikowanych w Internecie?
Czytając opinie o sklepie internetowym warto mieć kila kwestii na względzie. Komentarze na stronie czy w oficjalnych profilach na social media mogą być cenzurowane czy nawet fabrykowane. Rozsądniej jest zwracać uwagę na recenzje publikowane w innych miejscach, np. w opiniach Google.
Do opinii w Sieci należy jednak podchodzić z pewną rezerwą. Nawet najlepszym sklepom zdarzają się potknięcia. Niektórzy klienci najpierw reagują emocjonalnie i publikują negatywny komentarz, pomimo tego, że mogą otrzymać pełne wsparcie albo rekompensatę. Zdarza się również, że pewne uwagi są po prostu bezzasadne albo niemerytorycznie, np. odnoszą się do sytuacji, w której sklep w ogóle nie zawinił. Czasami też konkurencja albo „trolle” (internetowi żartownisie) stosują tzw. review bombing, czyli masowo umieszczają fałszywe, krytyczne recenzje.
W jaki sposób można sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego?
Lektura opinii to zawsze dobry pomysł, ale istnieje jeszcze kilka sposobów na weryfikację wiarygodności sklepu internetowego. Na pewno warto sprawdzić samą firmę – czy jest zarejestrowana i wpisana do KRS. Następnie można zapoznać się z regulaminem sklepu, polityką prywatności itp. Ich brak na stronie powinien być alarmujący. Nie zaszkodzi też zbadać obecność marki w Internecie, np. przeglądając profile w social media.
Kolejnym świetnym sposobem jest sprawdzenie, jakie sposoby płatności są dostępne na stronie.