Zakupy internetowe przestały być zarezerwowane jedynie dla posiadaczy komputerów stacjonarnych czy laptopów. Rozwój technologii mobilnych sprawił, że coraz więcej klientów korzysta z tabletów i smartfonów, by szukać informacji o produktach oraz dodawać je do koszyków. Mając duży wybór kanałów zakupowych, Polacy chętnie korzystają jednocześnie z kilku z nich. Czy zakupy wielokanałowe to tylko moda? Jak wygląda omnicommerce w Polsce?
Czym są zakupy wielokanałowe?
Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii sprawia, że klienci chcą mieć taki sam dostęp do ulubionych sklepów z różnych kanałów. Robią zakupy osobiście, korzystają z tradycyjnych platform internetowych, aplikacji mobilnych oraz mediów społecznościowych, by zadawać pytania i dokonywać transakcji. Często rozpoczynają proces zakupowy przez smartfon w pracy, ale płatności dokonują na domowym laptopie. Po zakończeniu transakcji omawiają szczegóły dostawy przez telefon, a dodatkową usługę pakowania w ozdobny papier zlecają na Facebooku lub za pośrednictwem maila. Czy wielokanałowość to wciąż moda, czy już pewien standard w branży e-commerce?
Czy zakupy wielokanałowe to moda, czy już standard?
Jak wynika z raportu z 2018 roku „Omnicommerce. Kupuję wygodnie” spada zainteresowanie Polaków sklepami stacjonarnymi. 41% respondentów kieruje swoje konsumenckie kroki do świata wirtualnego. E-klienci mają obecnie szeroki wybór kanałów, w których mogą przeglądać oraz zamawiać produkty. 14 i 12% badanych wybrało platformy zakupowe oraz sklepy internetowe jako ulubione miejsca handlowe w sieci. 8% stawia na media społecznościowe, a 7% na aplikacje mobilne. Nowoczesne rozwiązania w świecie technologii stały się ważną częścią życia Polaków. Smartfony z dostępem do Internetu naszpikowane aplikacjami, z których można korzystać w dogodnych warunkach, to standard. Znaczenie mają również płatności online, które są coraz lepiej obsługiwane w e-sklepach. Wielu sprzedawców korzysta między innymi z systemu do obsługi płatności takiego jak Cashbill. Trendy wskazują, że zakupy wielokanałowe, określane mianem wygodnych, również będą cieszyły się rosnącą popularnością. Ta szybko rozwijająca się moda ma szansę stać się ważnym filarem branży e-commerce. Czy w takim razie omnicommerce będzie wciąż rozwijać się w Polsce?
Czy omnicommerce ma szansę na rozwój w Polsce?
Na postawie wyników raportu można zauważyć, że rośnie zainteresowanie wielokanałowością. Aż 43% respondentów zadeklarowało, że kupuje te same artykuły lub różne produkty tej samej marki w więcej niż jednym kanale sprzedaży. W ciągu 3 lat o 7 punktów procentowych z 67 na 73% wzrosła ilość badanych, którzy do kupowania online wykorzystują więcej niż jedno urządzenie z dostępem do Internetu. Internauci dodają do swoich e-koszyków artykuły z działu moda, czyli ubrania, buty i dodatki, a także żywność, kosmetyki i inne produkty pielęgnacyjne oraz wyposażenie domu. Produkty sportowe czy artykuły służące do wypoczynku są najczęściej kupowane wielokanałowo. Źródła tego zjawiska można szukać w licznych promocjach, które regularnie ogłaszają producenci odzieży i sprzętu przeznaczanego do uprawiania aktywności. Ściśle jest z tym związane zjawisko show roomingu.
Czym jest zjawisko show roomingu?
Show rooming to zachowanie konsumenta, które doskonale tłumaczy wielokanałowość. Polega ono na szukaniu w Internecie cen produktów, które ogląda właśnie w sklepie stacjonarnym. Klient wykorzystuje do tego celu smartfona z dostępem do Internetu. Porównania dokonuje najczęściej od razu w sklepie. Jeśli w sieci znajdzie wybrany produkt w atrakcyjnej cenie, dodaje go do koszyka. Niemal 50% respondentów deklaruje, że do show roomingu zachęcają ich zbyt wysokie ceny produktów w sklepach stacjonarnych. Innymi poruszanymi kwestiami są problemy z obsługą oraz niewystarczające opisy produktów. Okazuje się, że dla konsumentów bardziej komfortowa jest realizacja zamówienia online. Niektórzy klienci tłumaczą się również rozsądnym pojęciem do zakupów i tym, że nie chcą po prostu przepłacać za produkty. W tym momencie to sprzedawcy powinni wykorzystać omnicommerce, by zachęcić klienta do pozostania w sklepie.
Omnicommerce coraz lepiej działa w Polsce. Klienci korzystają z komputerów oraz urządzeń mobilnych, by robić zakupy w sklepach. Chcą mieć stały kontakt ze sprzedawcami za pośrednictwem wielu kanałów. Omnicommerce to już nie tylko moda, to trend, który coraz silniej kształtuje rzeczywistość handlową wielu marek, również największych graczy rynkowych.