Czy rozwój e-commerce w Polsce wpływa na branżę kurierską?

Czy rozwój e-commerce w Polsce wpływa na branżę kurierską?
Czy rozwój e-commerce w Polsce wpływa na branżę kurierską?

Na początku 2019 roku polska branża e-commerce zajmowała 13. miejsce w rankingu najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie. Szacowana wartość branży w bieżącym roku ma zamknąć się w 50 miliardach złotych, a to o 20 miliardów więcej niż w 2015 roku. Jednocześnie można zaobserwować dynamiczny wzrost sektora przesyłek kurierskich. Czy to oznacza, że rozwój e-commerce wpływa na branżę kurierską w Polsce?

Branża kurierska w Polsce

Zanotowano bardzo dynamiczny rozwój branży usług kurierskich w Polsce, która stała się w tym obszarze liderem w Europie. Na koniec 2018 roku liczbę obsłużonych paczek oszacowano na 460 milionów. W latach 2012-2017 sektor usług kurierskich zanotował wzrost liczby przesyłek o 62% oraz wzrost obrotów o 53%. Za lidera rynku paczek w Polsce jest uznawana firma DPD, która ma 29% udziałów w rynku. Do największych graczy wymienia się również: Pocztę Polską, UPS i DHL. Dynamicznie rozwija się także InPost – popyt na paczkomaty zwiększył się o 51% w 2018 roku! Zdaniem ekspertów branża kurierska będzie nadal systematycznie się rozwijać i w kolejnych latach zanotuje wysoki przyrost.

Znaczenie logistyki dla branży e-commerce

Klienci sklepów internetowych oceniają całą obsługę zamówienia: od momentu dodania towaru do koszyka aż do otrzymania paczki z rąk kuriera. Dlatego w branży e-commerce logistyka ma kluczowe znaczenie. Nawiązanie współpracy z rzetelnym partnerem – dostawcą paczek – to dla e-sprzedawcy ważny krok w budowaniu wizerunku stabilnej marki. Reklamacje dostawy, uwagi dotyczące paczek czy jakości doręczenia wpływają na to, jak klienci postrzegają dany sklep internetowy. Dlatego e-sprzedawcy starają się dbać o wysoką jakość obsługi. System powiadomień, który informuje klientów o przesyłce, to w e-commerce już standard. Świadomi sprzedawcy internetowi wiedzą, że od jakości procesów logistycznych zależy ich być albo nie być na rynku. Jak do tego zagadnienia podchodzą firmy kurierskie?

Nastawienie firm kurierskich do branży e-commerce

Zwiększenie ilość zamówień w sklepach internetowych przekłada się na wzrost przychodów w firmach kurierskich. W połowie 2018 roku branża usług paczkowych zmagała się jednak z poważnym kryzysem. Ponad 20 tysięcy kurierów nie było w stanie obsłużyć rosnącej liczby zamówień. Nie wystarczyło samochodów, by spakować i dostarczyć paczki o nietypowych lub dużych gabarytach. Sytuacja w firmach kurierskich poprawiła się w drugiej połowie 2018 roku. Przyczyn kryzysu dopatrywano się w niewystarczającej liczbie pracowników. Dlaczego w firmach kurierskich brakuje ludzi do pracy? Ma to związek ze spadkiem bezrobocia, które w czerwcu 2018 roku wynosiło jedynie 6,3%. Osoby, które mogłyby pracować jako kurierzy, wybierali inne profesje, zaczęło więc brakować chętnych do rozwożenia paczek. Praca kuriera jest zajęciem obciążającym fizycznie i wymaga dużej sprawności. Jest to męska branża, w której długie godziny pracy nie są rekompensowane przez zarobki. Mediana pensji w zawodzie kuriera w lutym 2019 roku wynosiła niecałe 3400 złotych brutto. To około 2400 złotych netto dla umowy o pracę i niecałe 2800 złotych netto dla umowy zlecenie.

Na dynamiczny rozwój branży e-commerce ma wpływ wzrost ilości zamówień w sklepach internetowych. Im więcej paczek, tym więcej przesyłek kurierskich musi zostać dostarczonych. To oznacza, że rozwój e-commerce ma wpływ na branżę kurierską w Polsce. Oba sektory są ze sobą ściśle powiązane, dlatego wszystkie trudności z obsługą zamówień przez kurierów przekładają się na kłopoty wizerunkowe e-sprzedawcy. Rozwiązaniem jest wybór rzetelnego dostawcy paczek oraz nawiązanie współpracy z kilkoma firmami kurierskimi i pozostawienie możliwości wyboru klientom.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: