Sklepy internetowe coraz lepiej dostosowują ofertę oraz działania marketingowe do oczekiwań klientów. Wygoda i powszechna dostępność sprawiają, że Polacy przekonują się do kupowania w sieci, a wartość rynku e-commerce stale rośnie. Jednym z czynników zachęcających do e-zakupów są metody płatności. Jak na tle nowoczesnych rozwiązań wypada płatność za pobraniem i czy powinna odejść do lamusa?
Dlaczego klienci wybierają płatność za pobraniem?
42% badanych przez Gemius na potrzeby raportu o polskim e-commerce za najbardziej zachęcającą do zakupu metodę płatności uznało wysyłkę za pobraniem, a 41% – odbiór osobisty z możliwością uregulowania należności gotówką. Dlaczego klienci wolą płacić za e-zakupy gotówką? E-konsumenci wciąż boją się o bezpieczeństwo płatności oraz spodziewają się problemów z dostawą. To oznacza, że gotówka jest dla nich bezpieczniejszym rozwiązaniem oraz gwarancją, że jeśli e-sprzedawca nie zrealizuje zamówienia, nie stracą pieniędzy. Opcja „za pobraniem” znacznie ogranicza również problem braku rzetelności ze strony firmy kurierskiej. Paczka musi trafić do rąk odbiorcy, by została uregulowana należność za towar.
Jakie są wady płatności za pobraniem?
Do najpoważniejszych wad płatności przy odbiorze przesyłki należy ich koszt. Do standardowego zamówienia realizowanego przez firmę kurierską trzeba dopłacić pewną kwotę za opcję COD, czyli płatność za pobraniem. Co więcej, klienci, którzy wybiorą gotówkę, muszą być w domu lub innym wskazanym przez siebie miejscu i czekać na kuriera, by uregulować należność i odebrać przesyłkę. Biorąc pod uwagę godziny pracy kurierów, może to oznaczać poświęcenie całego dnia na odbiór paczki. Warto pamiętać, że jeśli kurier nie zastanie adresata paczki, klienta czeka podróż do punktu odbioru lub centrum logistycznego.
Co mogą zrobić sklepy internetowe, by przekonać klientów do innej formy płatności?
E-sklepy, którym zależy na zachęceniu klientów do płatności online, powinny wdrożyć u siebie profesjonalny system do obsługi transakcji. Jeśli alternatywą dla opcji za pobraniem jest przelew tradycyjny, to wielu klientów wybierze szybsze i wygodniejsze rozwiązanie – w tym wypadku gotówkę. Obsługę wielu kanałów płatności zapewnia między innymi system Cashbill. Warto podzielić się z klientami informacją o powierzeniu bezpieczeństwa płatności odpowiedzialnemu partnerowi. Jakie inne działania mogą podjąć sklepy internetowe? Należy pracować nad zaufaniem klientów – przeprowadzać ankiety i publikować na stronie informacje o ilości zadowolonych konsumentów i sprzedanych produktów. To powinno pomóc w kreowaniu wizerunku e-sprzedawcy jako partnera godnego zaufania. Dobrym, chociaż ryzykownym rozwiązaniem może być zwiększenie kosztów dostawy przy wyborze płatności za pobraniem. Przed podniesieniem cen warto zapytać klientów – na przykład za pomocą mediów społecznościowych – co sprawia, że rezygnują z płatności online i uprzedzić ich, że cennik dostaw ulegnie zmianie.
Płatności za pobraniem wciąż cieszą się popularnością. Sklepy internetowe, którym zależy na zwiększeniu udziału transakcji bezgotówkowych, powinny pracować nad budowaniem zaufania klientów oraz zapewnić im alternatywę finalizacji transakcji w postaci sprawnie działającego systemu płatności online.