Branża e-commerce wzbudza coraz większe zainteresowanie. Dzięki uczelniom wyższym pasję do nowych rozwiązań w handlu sieciowym można obecnie przekuć na konkretną specjalizację. Środowiska akademickie dostrzegły szansę na uatrakcyjnienie swojej oferty dla studentów oraz wykształcenia specjalistów na miarę XXI wieku. Można już podjąć studia II stopnia oraz podyplomowe związane z branżą e-commerce. Czy oferta akademicka nadąża za szybkim rozwojem handlu internetowego?
Studia dofinansowane ze środków Unii Europejskiej
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach proponuje nowy kierunek – e-commerce, którego pierwsza edycja jest bezpłatna. Absolwenci studiów I stopnia będą kształcić się na studiach magisterskich uzupełniających nieodpłatnie przez 4 semestry. Studenci zdobędą wiedzę na temat zarządzania projektami e-commerce – ich finansowania, promowania i pomiaru skuteczności. Poznają aspekty prawno-finansowe, jakie obowiązują w e-handlu, a także nauczą się analizować dane i przygotowywać kampanie Google Ads. To nowocześnie prowadzony kierunek w języku angielskim. Jego absolwenci będą mogli rozpocząć pracę w e-commerce jako specjaliści od handlu elektronicznego, koordynatorzy projektów, analitycy, administratorzy platform oraz przedsiębiorcy, którzy przenoszą swoją działalność do świata wirtualnego. Na osoby zainteresowane zdobyciem konkretnych kwalifikacji w e-commerce czeka również rozbudowana oferta Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, kierunek na Uniwersytecie Łódzkim, a także na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.
Studia na uczelni państwowej
W Katowicach można zdobywać wiedzę na kierunku menedżer e-commerce i social media. Przez 2 semestry, czyli 160 godzin, tajniki działania w Internecie poznają specjaliści do spraw branży internetowej – handlu, marketingu i social mediów, kierownicy i dyrektorzy działów handlowych w większych firmach oraz przedsiębiorcy, którzy chcą prowadzić swoją działalność lub jej wydzieloną część w Internecie. Program dydaktyczny studiów został tak opracowany, by absolwenci kierunku zdobyli wiedzę i umiejętności niezbędne do zarządzania handlem i promocją w Internecie oraz zarządzania projektami e-commerce. Uniwersytet Łódzki proponuje studia podyplomowe obejmujące zagadnienia z branży e-commerce, które są skoncentrowane na przekazaniu wiedzy praktycznej. Kierunek jest skierowany do właścicieli firm z sektora MSP, kierowników i pracowników działów e-commerce, a także wszystkich osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę. Absolwenci Uniwersytetu Łódzkiego zdobędą wiedzę niezbędną do planowania i wdrażania strategii związanych z e-commerce – z promocji, sprzedaży i logistyki. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu również ma do zaoferowania studia podyplomowe, które są skoncentrowane na zagadnieniach związanych z e-commerce. Program dydaktyczny został opracowany z myślą o właścicielach firm obecnych już w Internecie, którzy szukają skutecznych sposobów, by zwiększyć sprzedaż, poprawić promocję czy zdobyć więcej klientów. Studia koncentrują się na przekazaniu wiedzy operacyjnej, a zajęcia – na analizie studium przypadków. Wszystkie studia podyplomowe na państwowych uczelniach są płatne. Na kandydatów zainteresowanych branżą e-commerce czekają również oferty prywatnych szkół wyższych.
Rozwój w e-commerce w prywatnej wyższej szkole
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu uruchomiła płatny kierunek e-commerce powiązany z informatyką. Jego absolwenci będą znali zasady funkcjonowania sklepów internetowych, potrafili projektować aplikacje internetowe i mobilne oraz wdrażać i obsługiwać platformy sprzedażowe. Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie przygotowała studia handel elektroniczny, których celem jest przekazanie studentom wiedzy na temat e-commerce. Dzięki nim absolwenci będą mogli sprawnie poruszać się w tematyce handlu internetowego na poziomie teoretycznym oraz strategicznym.
Rozwój branży e-commerce sprawia, że firmy potrzebują specjalistów przygotowanych do planowania i wdrażania profesjonalnych strategii. Oferta wyższych uczelni pokazuje, że czas podejmowania prób w branży e-commerce powoli się kończy, a przewagę konkurencyjną zdobędzie ten, kto szybko uzupełni wiedzę i pozna tajniki e-handlu.