Chatbot w e-commerce – czym jest i dlaczego jest Ci potrzebny?

Chatbot w e-commerce – czym jest i dlaczego jest Ci potrzebny?
Chatbot w e-commerce – czym jest i dlaczego jest Ci potrzebny?

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z wieloma obowiązkami i zadaniami. By się z nimi sprawnie uporać, właściciele e-biznesów szukają automatycznych rozwiązań. Jednym z tych, które stosują coraz częściej, są chat boty. Co to takiego i dlaczego chatbot jest Ci potrzebny?

Czym jest chatbot?

Chatbot jest komputerowym programem zaprojektowanym w taki sposób, aby prowadzić konwersację z użytkownikiem. Odbywa się ona przy pomocy naturalnego języka bądź tekstowego interfejsu. Sprawia inteligentne wrażenie, dzięki czemu użytkownikowi wydaje się, że rozmawia z żywym człowiekiem. W rzeczywistości jednak, rozmawiając z chat botem, realizujemy zaplanowany przez jego twórcę scenariusz komunikacji. Chatbot może odpowiadać na formułowane przez użytkownika pytania, informować o istotnych dla niego sprawach, a ponadto pomagać dotrzeć do źródeł informacji. Komunikacja z chatbotem odbywa się w czasie rzeczywistym, a więc użytkownik zadający pytanie natychmiast otrzymuje odpowiedź.

Co myślimy o chatbotach?

Choć niektórzy właściciele sklepów internetowych do chatbotów podchodzą sceptycznie, nie da się ukryć, że stanowią one nieodłączną część współczesnego marketingu. W minionym roku aż 67% wszystkich konsumentów na świecie choć raz skorzystało z chatbota! Dane te nie pozostawiają wątpliwości i najlepiej świadczą o tym, jak bardzo chatboty są dziś istotne. Co więcej, przewiduje się, że w najbliższych latach liczba stron internetowych wykorzystujących chatboty diametralnie wzrośnie. Dlaczego? Ponieważ żyjemy w czasach, w których ważny jest natychmiastowy dostęp do informacji. Użytkownicy nie chcą czekać na odpowiedź – na zadane pytanie oczekują błyskawicznej odpowiedzi. Te więc sklepy internetowe, które każą klientom czekać, będą ich tracić.

Nie tylko strona internetowa

Chatboty to rozwiązanie coraz częściej stosowane na stronach internetowych. Ale nie tylko tam warto chatbota wdrożyć – gdzie jeszcze? Wszędzie tam, gdzie mogliby komunikować się z nami nasi klienci, a więc m.in. w mediach społecznościowych. Użytkownicy są do tej formy komunikacji przyzwyczajeni i chętnie z niej korzystają. Osadzenie chatbota ma sens również w internetowych komunikatorach, np. W programie Telegram czy Facebook Messenger. Ten ostatni cieszy się rosnącym zainteresowaniem, które zawdzięcza swej funkcjonalności, m.in. możliwości kontynuowania rozpoczętej rozmowy w aplikacji mobilnej. Istnieje również możliwość integracji chatbota z adresem e-mail bądź numerem telefonu.

Jak wykorzystać chatbota?

Wyjaśniliśmy już, czym chatbot jest, ale czy wiesz, jak go wykorzystać? Możliwości jest wiele. Chatbot co do zasady stosowany jest we wszystkich procesach, w których klient oczekuje kontaktu z konsultantem. Przede wszystkim wykorzystasz go więc w procesach sprzedaży. Chatbot może pomagać w doborze produktów w sklepie internetowym, zgłaszać reklamacje, odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, rezerwować miejsce w restauracji, lokalizować punkty obsługi klienta czy śledzić przesyłki. To, w jaki sposób zostanie wykorzystany, zależy od Ciebie i potrzeb Twojego e-biznesu! Stosujesz Cashbill, a więc nowoczesny system płatności i chciałbyś, aby chatbot doradzał wybór odpowiedniej metody zapłaty? Da się zrobić! A może zależy Ci na tym, aby chatbot za Ciebie sprawdzał status zamówienia klienta? To również może być jedna z dostępnych opcji!

Czy potrzebujesz chatbota?

Na to pytanie każdy właściciel internetowego sklepu musi odpowiedzieć sobie sam, w oparciu o indywidualne potrzeby swojego biznesu. Z całą pewnością jednak warto rozważyć jego wdrożenie. Dlaczego? Ponieważ chatbot może zastąpić żywego pracownika, co pozwoli Ci oszczędzić wiele roboczych godzin, a co za tym idzie, środków, które musiałbyś przeznaczyć na wynagrodzenie zatrudnionego konsultanta. Co więcej – w przeciwieństwie do pracownika – chatbot może obsługiwać jednocześnie wiele osób i żadna z nich nie poczuje się zlekceważona. Ponieważ klienci oczekują wsparcia o różnych porach, wychodzisz ich potrzebom naprzeciw – chatbot może odpowiadać na ich pytania 7 dni w tygodniu, o każdej przed dnia i nocy! To nie koniec korzyści, jakie da Ci instalacja chatbota. Dzięki niemu będziesz mógł zbierać dane na temat Twoich klientów, a następnie wykorzystać je w komunikacji marketingowej. Jeśli klient rozpocznie konwersację z chatbotem za pośrednictwem Facebook Messenger, w dowolnym momencie będziesz mógł się z nim skontaktować, poinformować o promocjach bądź przedstawić nową, specjalną ofertę.

Czy chatbot jest Ci do czegokolwiek potrzebny? Biorąc pod uwagę rynkowe trendy i kierunki rozwoju branży e-commerce, nie mamy co do tego najmniejszych wątpliwości. Automatyzacja wygodna jest nie tylko właścicieli e-sklepów, ale także dla klientów, którzy natychmiast uzyskują niezbędne informacje. Eksperci przewidują, że w nadchodzących latach chatbot stanie się obowiązującym standardem. Jeśli więc nie chcesz zostać w tyle za konkurencją, rozważ jego instalację – odpowiednio skonfigurowany odciąży Cię i zaspokoi potrzeby Twoich klientów!

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: