Dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce sprawia, że handel internetowy przyciąga coraz więcej przedsiębiorców. W zarządzaniu sklepami internetowymi pojawia się jednak sporo błędów, które hamują osiągnięcie sukcesu. Ich eliminacja mogłaby pomóc firmom w rozwoju e-handlu. Jakie są najczęstsze błędy w prowadzeniu sklepu internetowego i jak można ich unikać?
Trudności w zarządzaniu e-sklepem
Przed założeniem sklepu internetowego trzeba podjąć wiele decyzji. Jedną z nich jest wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej. Wybranie rozwiązania, którego funkcjonalność nie spełnia oczekiwań firmy, to duży błąd. Zarządzanie taką platformą i jej dostosowywanie do potrzeb będzie generowało koszty. Ponad połowa właścicieli e-sklepów decyduje się zmienić platformę sprzedażową, ponieważ nie satysfakcjonuje ich funkcjonalność rozwiązania, z którego korzystają. Jak uniknąć takiego błędu? Przed założeniem sklepu należy określić jego wymaganą funkcjonalność, a następnie zapoznać się z ofertą rynkową. Można również zatrudnić pracownika z doświadczeniem w zarządzaniu e-sklepem, który pomoże wybrać platformę o optymalnej funkcjonalności. Na etapie uruchamiania sklepu internetowego warto również zdecydować się na profesjonalny system do obsług płatności internetowych, taki jak CashBill. Dzięki niemu zarządzanie sklepem od strony finansowej stanie się o wiele łatwiejsze i wygodniejsze.
Problemy z obsługą klienta
Czasami problemy z obsługą klientów, z którymi mierzą się e-sklepy, wynikają ze złego określenia grupy docelowej. Jeśli brakuje informacji, kto jest odbiorcą produktów lub usług, podejmowane działania marketingowe nie budzą zainteresowania. Rozwiązaniem tego problemu jest poznanie grupy docelowej. Najlepiej zrobić to, przeprowadzając rzetelne badanie rynku. Jakie inne błędy są przyczyną problemów z obsługą klienta? Niektóre sklepy internetowe nie mają wdrożonych standardów obsługi i nie angażują się w kontakt z klientem. To szczególnie rażący błąd, jeśli firma prowadzi konta na kanałach social media. Ignorancja lub brak kontaktu źle wpływa na budowanie relacji z klientami. Jak sobie z tym poradzić? Należy opracować i wdrożyć przejrzyste dla wszystkich pracowników standardy obsługi klienta. Można również przygotować schematy komunikacji, które będą wykorzystywane w trudnych sytuacjach.
Błędy w logistyce
Problemy z obsługą zamówień są często spowodowane złą obsługą magazynu. Sklep nie ma towaru, który jest wyświetlony jako „dostępny” na stronie internetowej. Po złożeniu zamówienia klient nie otrzymuje rzetelnej informacji o terminie dostawy. Obsługa zamówienia trwa bardzo długo, ponieważ trzeba sprowadzić produkty. W przypadku towarów z Chin czas oczekiwania na zamówienie realizowane przez pośrednika handlowego może wynieść nawet 1,5 miesiąca! Jak rozwiązać problem błędów w logistyce sklepu internetowego? System magazynowy, który zostanie zintegrowany z platformą sprzedażową e-sklepu, to dobre rozwiązanie.
Brak wystarczających środków finansowych
W wielu przypadkach prowadzenie sklepu internetowego wymaga zainwestowania kapitału. Najwięcej środków pochłania zakup towaru. Pieniądze zostają zamrożone, a sklep nie ma wolnych środków na bieżące płatności. Jeśli wolumen sprzedaży jest niższy niż w opracowanych planach, firma może dość szybko znaleźć się w trudnej sytuacji finansowej. Jakie kroki podjąć, by zachować płynność finansową? Dobrym rozwiązaniem jest zakup niewielkiej partii towaru i zbadanie rynku. Po otrzymaniu pozytywnych opinii od klientów można zwiększyć dostawy. Niektóre firmy decydują się na nawiązanie współpracy bezpośrednio z producentami czy głównymi dystrybutorami, którzy w ich imieniu wysyłają towar do klienta. Sklep rozlicza się z nimi za faktycznie dokonane zakupy w danym miesiącu. To opłacalne rozwiązanie dla małych podmiotów, które nie muszą inwestować w towar oraz logistyczną obsługę zamówień.
W procesie zarządzania sklepem internetowym mogą wystąpić błędy. Dlatego warto na bieżąco analizować, jak przebiegają działania związane z logistyką i obsługą klienta, by szybko reagować na wszelkie nieprawidłowości.