Jak zbudować skuteczny newsletter i zdobyć oddanych subskrybentów?

Jak zbudować skuteczny newsletter i zdobyć oddanych subskrybentów?
Jak zbudować skuteczny newsletter i zdobyć oddanych subskrybentów?

Dobrze opracowana strategia marketingowa pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i pozyskać nowych klientów dla firmy. W momencie opracowywania planu warto zastanowić się nad wdrożeniem newslettera – narzędzia, które zachęci klientów do skorzystania z oferty lub usług firmy.

Newsletter – co to takiego?

Newsletter to wiadomość wysyłana do klientów na skrzynkę e-mail. Zawiera informacje dotyczące: zmian w firmie lub w ofercie, nowości czy aktualnych promocji. Newsletter pełni funkcję informacyjną oraz zachęca klienta do odwiedzenia strony internetowej lub sklepu.

Zasady tworzenia newslettera

Dobry newsletter powinien być tworzony według jednego, niezmiennego szablonu, ponieważ odbiorca bardzo szybko przyzwyczaja się do formy tej wiadomości. Im szybciej skojarzy, że otrzymuje wartościową dla siebie treść, tym mniejsza szansa, że skasuje wiadomość. Newsletter powinien być wysyłany cyklicznie – tego samego dnia każdego miesiąca lub tygodnia, o tej samej godzinie. Porę jego wysyłki warto dostosować do grupy odbiorców. Bardzo ważne, by zawierał wartość ekstra dla swoich czytelników. Coś, czego nie otrzymają osoby, które odwiedzają jedynie blog czy stronę internetową. Dlaczego? W ten sposób można pokazać, że docenia się zaangażowanie odbiorcy oraz fakt, że udzielił zgodę na otrzymywanie wiadomości.

Czy wysyłanie newslettera ma sens?

Wysyłanie dobrze skonstruowanego newslettera ma sens. Taka wiadomość ma wysoki wskaźnik open rate – otwarć oraz CRT – kliknięć. W szybki sposób można przekonać się, czy klienci wciąż są aktywnymi odbiorcami newslettera. Średni open rate, na jaki mogą liczyć firmy, wynosi od niemal 35% dla sektora publicznego, poprzez 24,8% dla handlu B2B, aż do 16% dla wydarzeń. CRT utrzymuje się na poziomie 2,5–3%. Podane wskaźniki mogą wydawać się mało zadowalające, warto jednak pamiętać, że newsletter to tylko jedno z wielu narzędzi marketingowych, jakim może i powinna posługiwać się firma. Raz przygotowany szablon może być długo wykorzystywany przez specjalistów od reklamy czy social mediów.

Czy newsletter powinien być spersonalizowany?

Klienci oczekują dostosowanych treści. Powitanie, podziękowanie za poświęcenie czasu, napisanie kilku miłych zdań – to podstawa, która ma zachęcić do zapoznania się z treścią newslettera. Personalizacja może polegać na przykład na dostosowaniu formy biuletynu, by dobrze wyświetlał się na smartfonach, jeśli grupa odbiorcza korzysta właśnie z tego medium. By personalizować produkty, można skorzystać z contentu dynamicznego.

Newsletter oszczędza czas!

Prowadząc niewielki sklep internetowy, można również śledzić ręcznie, kto kupił konkretne produkty, ile wydał i przygotowywać osobiste wiadomości e-mail. Warto jednak pamiętać, że w miarę rozwoju firmy i bazy klientów takie działania mogą zajmować zbyt wiele czasu – to dobry moment, by skorzystać z dostępnych na rynku profesjonalnych rozwiązań. O ile automatyzacja newslettera może poczekać, o tyle wdrożenie systemu do zarządzania płatnościami online to podstawa w nowoczesnym e-sklepie. Można skorzystać z usług zewnętrznego dostawcy, na przykład CashBill – systemu, który oferuje szybkie i bezpieczne płatności online wraz z obsługą. Po przygotowaniu szablonu newslettera można przejść do budowania bazy mailingowej. Jakie działania warto podjąć, by zyskać subskrybentów?

Co zrobić, by zyskać oddanych subskrybentów?

Internauci niechętnie dzielą się adresem swojej skrzynki e-mail z firmami, których nie znają. Jednak propozycja zaspokojenia ich potrzeb oraz przesłania wyjątkowych treści może okazać się dobrą i wystarczającą motywacją. Po pierwsze, trzeba poinformować użytkowników, w jakim celu podają swój e-mail. Pozyskiwanie adresów i wykorzystywanie ich do wysyłania treści może skończyć się gwałtownym uszczupleniem bazy mailingowej. Krótka informacja pomoże natomiast zbudować zaufanie i sprawi, że do listy zapiszą się osoby, które faktycznie chcą otrzymywać wiadomości. Newsletter powinien być dobrze zaprojektowany, starannie zaplanowany i mieć wszystkie cechy dobrego i spersonalizowanego biuletynu po to, by subskrybent czuł, że kontaktuje się z profesjonalistami. Dopasowanie treści do potrzeb odbiorców może wymagać skorzystania z zaawansowanych narzędzi, jest to jednak opłacalny wysiłek.

Newsletter to dobre i skuteczne narzędzie na nawiązanie kontaktu z klientami. Dobrze przygotowana wiadomość może pomóc budować stabilną pozycję marki – stać się elementem kampanii marketingowej – oraz zachęcić jej odbiorców do skorzystania z oferty firmy.

Sprawdź system płatności CashBill

Udostępnij: