Współcześnie coraz więcej game-developerów decyduje się na urozmaicanie swoich gier dodatkami, za które płaci się realną walutą. Transakcje te można realizować na coraz więcej sposobów – szybciej, łatwiej i wygodniej.
Niemalże wszystkie gry online oferują opcje nabycia wewnętrznych walut za pieniądze. Za nie można kupować najróżniejsze dodatki: skiny (alternatywne stroje dla postaci i wyglądy przedmiotów), lootboxy (skrzynki z losową zawartością, cenną w uniwersum gry), przedmioty przydatne lub konieczne do rozgrywki i wiele innych. Coraz częściej ma się do czynienia także z bezpośrednimi transakcjami, czyli zakupami pożądanego dodatku za rzeczywiste pieniądze.
Którzy gracze płacą najwięcej?
Które gry słyną z tego, że pochłaniają największe sumy pieniędzy od graczy? Każdy słyszał chyba o World of Warcraft, który wciągnął miliony graczy na całym świecie. Zafascynowani rozbudowanym uniwersum i urozmaiconą rozgrywką, wkładają w wirtualny świat ogromne sumy pieniędzy. Miesięczny abonament wynosi ok. 50 złotych, jednak na tym wydatki graczy najczęściej się nie kończą.
Gracze Counter-Strike: Global Offensive kupują skiny do broni lub lootboxy. Popularni streamerzy gromadzą tysiące widzów, którzy w napięciu oglądają, czy ich idolom uda się wylosować coś rzadkiego, a zatem niezwykle cennego. Najrzadsze skiny osiągają zawrotne ceny na aukcjach internetowych. Ostatnia rekordowa kwota wynosiła… 60 tys. dolarów!
Sytuacja wygląda podobnie w niezwykle popularnym Minecrafcie. Tutaj także można nabyć skiny do postaci i przedmiotów. Ponadto gracze mogą kupić serwery, czyli nowe światy, które mogą eksplorować i gospodarować wraz ze znajomymi. Miesięczny abonament kosztuje ok. 30 złotych.
Kanały płatności
Jakimi metodami można dokonać takiej transakcji? Powstało i nadal powstaje wiele wygodnych sposobów, które usprawniają graczom wirtualne zakupy.
- Przelewy – klasyczne przelewy drogą elektroniczną. Można je wykonać na komputerze lub na smartphonie. Tracą popularność na rzecz szybszych sposobów.
- SMS Premium – płatność przez SMS. Kwota pobrana zostaje z konta abonenta danej sieci komórkowej. Jest to mało popularny sposób.
- PayPal – najpopularniejszy serwis płatności internetowych. Umożliwia przedsiębiorcom i konsumentom wysyłanie oraz odbieranie płatności przez Internet, jedynie po podaniu adresu e-mail i kilku podstawowych informacji. Działa na zasadzie cyfrowego portfela. Klienci płacą bezpośrednio przy użyciu karty kredytowej lub środków na koncie PayPal, które zasila się przelewami z konta bankowego lub innego konta PayPal.
- Paysafecard – metoda płatności oparta na metodzie pre-paid. Do wykonania transakcji kupuje się specjalną kartę o określonym nominale z nadrukowanym kodem, który wprowadza się w odpowiednim momencie podczas zakupów online.
- BLIK – najpopularniejszy polski system płatności mobilnych, oparty na wykorzystywaniu jednorazowych kodów generowanych przez bank. Kod jest unikalną kombinacją sześciu cyfr w przedziale 0–9 i jest ważny jedynie przez 2 minuty. Wystarczy wpisać go podczas transakcji.
Kosztowna rozrywka
Gry komputerowe są jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż. Instalacja/zakup gry przestał być jedynym momentem, w którym klienci wydają pieniądze na ulubioną rozrywkę. Mikro-płatności stały się niemalże nieodłączną częścią życia graczy. Dla wszystkich wydających pieniądze na gry (i w grach), szybkość i łatwość w wykonywaniu transakcji jest niezwykle istotna. Branża ta mocno się rozwija, a to oznacza, że przechodzi przez nią co raz więcej płatności. Twórcy muszą odpowiadać na potrzeby klientów i wprowadzać coraz dogodniejsze rozwiązania.