Czy sklepy seamless experience mają szansę zyskać klientów?

Czy sklepy seamless experience mają szansę zyskać klientów?
Czy sklepy seamless experience mają szansę zyskać klientów?

Innowacyjny projekt technologiczny, w który zaangażował się Amazon, przez długi czas pozostawał jedynie w sferze testów. Przełom nastąpił w styczniu ubiegłego roku, gdy pierwszy sklep w technologii semaless experience, czyli opierający się na płynnym działaniu, został otwarty dla klientów. Od tego wydarzenia minęło kilkanaście miesięcy. Czy sklepy podobne do Amazon Go mają szansę zyskać klientów?

Czym jest Amazon Go?

Amazon Go to nazwa sklepu i aplikacji mobilnej, którą należy pobrać przed wejściem do innowacyjnego marketu. Klient po przekroczeniu progu sklepu skanuje kod pobranego koszyka i zapełnia go produktami. W tym czasie system rejestruje, jakie towary zostały pobrane z półek. Aplikacja, która działa w tle, pobiera odpowiednią sumę z przypiętej do systemu karty po zakończeniu zakupów. Klient w tym czasie pakuje produkty, a następnie bez czekania w kolejce do kasy wychodzi ze sklepu. Co jest wyjątkowego w Amazon Go? Na pewno to, że sklepy działające w innowacyjnej technologii są całkowicie bezobsługowe. To system pobiera wszystkie niezbędne dane i przechowuje informacje dotyczące: zwyczajów zakupowych, dróg przemieszczania się po sklepie klientów czy rodzaju najchętniej wybieranych produktów. Na tej podstawie tworzone są algorytmy oraz listy zamówień. W sklepach Amazon Go nie ma kas, kasjerów i kolejek, nie trzeba dokonywać płatności za zakupy – wystarczy mieć połączenie z aplikacją. To idealne miejsca dla ludzi, którzy chcą szybko i sprawnie nabyć niezbędne towary, a przy tym nie zależy im na interakcji z drugim człowiekiem.

Ambitne plany Amazona

Pod koniec 2018 roku świat obiegła wieść, że Amazon planuje otworzyć kolejne sklepy w technologii Amazon Go. Warto wziąć pod uwagę, że wciąż trwają prace nad udoskonaleniem systemu. Rozwiązanie coraz lepiej dostosowuje się do klientów, a – co widać z zamierzeń technologicznego giganta – również konsumentom spodobały się nowoczesne, płynnie działające (seamles expierience) sklepy. Plany Amazona są niezwykle ambitne, a z informacji, do których dotarli dziennikarze „Wall Street Journal”, wynika, że do 2021 roku zostanie uruchomione 3000 sklepów Amazon Go. Czy testowane od 2016 roku rozwiązanie Amazona to innowacja na skalę światową?

Mobilne sklepy przyszłości – czy mają szansę stać się popularne?

Na pewno technologia Amazon Go należy do jednej z najbardziej zaawansowanych na świecie. Seamless experience staje się coraz popularniejszym trendem i sięgają po niego innowatorzy na różnych kontynentach. Przykładem dobrego wykorzystania potencjału były firmy Bingo Box (start-up) oraz Xing Bianli. Te bezobsługowe i mobilne sklepy cieszyły się od 2017 roku sporym zainteresowaniem klientów w Chinach. Obecnie jednak przeżywają kryzys – konsumenci porównują zakupy w sklepach bezobsługowych do korzystania z automatów vendingowch. Azjatyckie markety od połowy 2018 roku pracują nad urozmaiceniem oferty i dostosowaniem asortymentu, próbując w ten sposób pokonać prokrastynację klientów. Jednym z pomysłów, na jaki wpadły chińskie sklepy, jest umożliwienie podgrzewania kupionych posiłków. Rozwiązanie poprawiło nieco sytuację marketów, jednak do pomocy w Xing Bianli w godzinach szczytu zostali zatrudnieni dwaj pracownicy.

Czy patrząc na przykład sklepów z Chin, system Amazon Go ma szansę zyskać popularność i zdobyć przychylność Amerykanów? W Stanach Zjednoczonych tkwi olbrzymi potencjał, a miłość do nowych technologii i innowacji zdaje się przewyższać temperaturę uczucia, jakim darzą postęp w Państwie Środka. Zaangażowanie Amazona w nowoczesną technologię i opracowanie Amazon Go sprawiają, że można spodziewać się rosnącego popytu na sklepy bezobsługowe nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie.

Sprawdź system płatności CashBill
Udostępnij: