Końcówka roku to najbardziej pracowity, a zarazem dochodowy okres dla branży handlowej. Zaczyna się od największego święta zakupowego Black Friday, a kończy wraz z zakupami świątecznymi. Branża handlowa w tym roku postanowiła nie czekać na ostatni piątek listopada. Promocje wystartowały już dużo wcześniej.
Nawyki zakupowe zmieniły się na przestrzeni ostatnich lat
Kupujący przyzwyczajeni do zakupów w sklepach stacjonarnych musieli zmienić swoje nawyki zakupowe, stąd branża e-commerce odnotowała wzrost liczby transakcji, jak i ich wartości. Black Friday to największe święto zakupowe, które w tym roku przypada na 26 listopada, a zaraz po weekendzie – w poniedziałek, 29 listopada – startuje Cyber Monday. Od kilku lat branża handlowa wydłuża święto zakupowe, często nazywając to wydarzenie Black Week.
Zakupy elektroniczne z roku na rok przyciągają coraz więcej kupujących. Jak czytamy w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2021”, kupujący w Internecie stanowią 77% z ogółu przebadanych. 75% internautów robi zakupy w polskich sklepach internetowych, a 32% internautów – w zagranicznych. Niezdecydowani na zakupy w Internecie, jako powód niekupowania podają najczęściej chęć obejrzenia produktu przed zakupem, a także niepokój i obawy, związane z bezpieczeństwem płatności.
Co wpływa na wybór danego sklepu internetowego?
Na zakup produktu w sklepie internetowym wpływa wiele czynników. Do najważniejszych można zaliczyć niską cenę szukanego produktu, co powiązane jest również z dostawą, która wpływa na cenę końcową zakupu. Dlatego wielu kupujących szuka promocji z darmową dostawą. Za ważny czynnik przy finalizacji zakupów, kupujący uznali możliwość płatności gotówką lub kartą przy odbiorze. Sprzedawcy nie mogą więc zapominać o udostępnieniu wielu kanałów płatności, które muszą być szybkie, a przede wszystkim bezpieczne.
Kupujący najczęściej wybierają przelew Pay-By-Link, a coraz większą popularność zyskuje płatność mobilna, jaką jest BLIK. Dodatkowo wzrosło zainteresowanie ratami oraz rozwiązaniami, umożliwiającymi odroczony termin płatności. Standardem jest już płatność kartą, a do najmniej popularnych metod płatności kupujący zaliczyli płatność SMS-em oraz transakcje za pomocą kodu QR. Następnym istotnym czynnikiem jest zaufanie do sklepu, w którym chcemy zakupić produkt. Wobec tego ważne są opinie innych kupujących o danym sklepie. Nie można zapominać również o obsłudze klienta, a także o informacjach, dotyczących składania reklamacji czy zwrotu zakupionego produktu.
Co najchętniej kupujemy przez Internet?
Wszystko zależy od tego, ile mamy lat i jakiej jesteśmy płci. Co zrozumiałe, nastoletni kupujący mają inne potrzeby i zainteresowania niż osoby dojrzałe. Inne preferencje zakupowe będą miały kobiety, a inne mężczyźni. Kobiety przy wyborach zakupowych skupiają się głównie na odzieży wraz z dodatkami, na kosmetykach, perfumach, biżuterii, książkach, produktach farmaceutycznych. Mężczyźni zainteresowani są najczęściej zakupem smartfonów, tabletów oraz akcesoriów GSM. Interesują się również wszystkim, co dotyczy motoryzacji, czyli: samochodami, częściami samochodowymi. Dużą popularnością cieszy się również sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem. No i oczywiście gry komputerowe.
Jak podaje w swoim raporcie Advox Studio, podczas zakupów w sklepach internetowych, najczęściej kupowanymi produktami są:
- odzież i dodatki
- obuwie
- kosmetyki i perfumy
- sprzęt RTV \ AGD
- książki, płyty, filmy
- telefony, smartfony, tablety, akcesoria GSM
- odzież sportowa
- meble i elementy wystroju wnętrz
- produkty farmaceutyczne
- artykuły dziecięce \ zabawki
- bilety do kina \ teatru
- samochody i części samochodowe
- sprzęt komputerowy
- biżuteria
- podróże
- produkty spożywcze
- gry komputerowe
- ubezpieczenia
- multimedia (aplikacje, e-booki itp.)
- artykuły hobbystyczne / dla kolekcjonerów
- materiały budowlane i wykończeniowe
- oprogramowanie komputerowe